Categorieën
Twitter

Twitter op papier

Een NMBS-medewerker is er deze week samen met honderden treinreizigers in geslaagd Twitter helemaal in te palmen. Eigenlijk ging het alleen maar over afgedankt papier. Vanwaar dat plotselinge succes?

Het begon allemaal met Evelien, een Twitteraar met een zeer bescheiden gevolg. Ze was begin september jarig en vond die ochtend op de trein een gebruikt treinticket met daarop “Have a good day” en een smiley gekriebeld. De jarige had meteen de goede stemming te pakken en liet dat via Twitter weten aan haar handvol volgers.

Schermafbeelding 2013-10-04 om 18.22.51

De tweet werd opgemerkt door @StationschefBMO, een anonieme NMBS-medewerker die een echt fenomeen is bij twitterende treinreizigers dankzij zijn meldingen over vertragingen en andere waardevolle informatie. “Toen kreeg ik ineens een ingeving, stel dat iedereen dat nu eens zou doen”, scheef hij maandag op een blog.

“Stel dat elke pendelaar zo’n achtergelaten ticket, go-pass, krant of eender wat dat er allemaal in een trein blijft liggen, zou gebruiken om die boodschap te verspreiden. Verschillende mensen hebben al de gewoonte om dit sowieso via twitter te doen, die kunnen hun virtuele groeten voor een dag (maar dat mag voor mij gerust alle dagen hoor) concreet maken door ze effectief op te schrijven. Niets weerhoudt je ervan om er een foto van te nemen, en alsnog op twitter te zetten, integendeel, graag zelfs!”

#nmbsocial

De anonieme stationschef nodigde iedereen meteen uit in zijn team, “het #nmbSocial team, het team dat strijdt voor (glim)lachende gezichten, voor positiviteit, en tegen de verzuring!” De trein was meteen vertrokken. De vrolijke tweets raasden door de wagons en over het net.

Metro, de gratis krant die druk wordt gelezen op de trein, haakte aan. Logisch, want veel mensen kriebelden hun boodschap op achtergelaten Metro-exemplaren. De krant liet daarom woensdag bovenaan op de voorpagina extra witruimte vrij voor dit soort boodschappen. En ze zette er meteen de hashtag #nmbsocial bij. Gisteren en vandaag deed ze dat opnieuw (met ook heel wat foto’s van berichtjes).

Toen was de trein helemaal niet meer te stoppen. De andere media ontdekten het verhaal, berichten die opnieuw hun weg vonden via Twitter. #mbsocial werd een trending topic onder de Belgische tweets, dagenlang.  Exemplaren van de Metro werden ineens collector’s items (ik heb gisteren op weg naar Brussel vruchteloos eentje gezocht).

Schermafbeelding 2013-10-04 om 18.42.38

Waarom werd dit ineens zo’n succes? Er spelen veel factoren mee. Onder andere de verzuring: die is bij veel treinreizigers, moe van de vele vertragingen, zo groot dat ze ontvankelijker zijn voor dit soort boodschappen.

Maar de belangrijkste verklaring is wel dat het hier om een spontane actie gaat van gewone mensen, mensen die willen samenwerken, een uiting van gemeenschapszin, treinreizigers die elkaar willen opbeuren. Het is een van de drijfveren die van sociale media zo’n succes maken. #nmbsocial zou zo in een boek van Fons Van Dyck kunnen.

Les extrêmes se touchent

Dat de boodschappen met de hand geschreven zijn, op afgedankt papier, versterkt dat spontane karakter nog. Maar misschien zit het nog iets dieper.

Naarmate we digitaler gaan leven, 24/7 verbonden met de hele wereld, wordt alles wat analoog is aantrekkelijker – de wet van de schaarste. En als die analoge, vaak aandoenlijke krabbeltjes zich op de koop viraal gaan verspreiden, als Twitterberichten – Twitter op papier, les extrêmes se touchent – dan zie je ineens nog duidelijker dat sociale media veel meer dan gadgets zijn, veel meer dan brandstof voor onze smartphone, dat ze vanuit een authentieke behoefte vertrekken.

Dank u, Metro. Dank u, Stationschef. Dank u, Evelien.

Twitter nmbsocial geniet van uw avond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.