Met 500 waren ze, de communicatiemedewerkers uit de social profit en overheid die zich op dinsdag 10 maart 2020 lieten inspireren tijdens onze inspiratiedag Publiek20.
Herbeleef de opvallendste momenten en ideeën vanop onze inspiratiedag:
1. Fons Van Dyck
Communicatie-expert en bekroond auteur Fons Van Dyck opende Publiek20 met een pittig recept om jouw organisatie onsterfelijk te maken.
Het recept? Dein mee op wat leeft in de wereld, maar verlies je unieke karakter niet. Dat lukt alleen met de juiste mix van persoonlijkheden in je organisatie.
2. Communicatiestrategie
In de Strategy Room hield Sofie Verhalle een pleidooi voor inclusieve gendercommunicatie.
Een greep uit de tips:
- maak je team divers,
- trek je goede bedoelingen door in je communicatie en aanpak,
- doe wat je zegt.
Ook Franky Devos van Vooruit sloopt hokjesdenken: “We kunnen geen kennis hebben over alle niches, dus we werken samen met onze doelgroepen om ons programma te bepalen.”
3. Storytelling
Storytelling mag een modewoord zijn, maar na de sessie van Rudy Pieters van Verhalenmakers blijft het allesbehalve een hol begrip. Met inspirerende praktijkvoorbeelden en het praktisch invulbare storycanvas, slaagt elke organisatie er in om prikkelende verhalen te vertellen.
Tom Rumes vuurde in zijn zeer gesmaakte sessie over video’s maken met smartphone 10 tips per minuut af.
4. Sociale media
Voor concrete tips over sociale media en tastbare praktijkverhalen moesten we in de Social Room van I Like Media zijn.
Je LinkedIn-profiel bijschaven met schuurpapier van de fijnste korrel, of over het muurtje kijken naar de Instagram van Politiezone Antwerpen, het geeft bezoekers voeten aan de grond om zelf meer uit sociale media te halen.
5. Jongerencommunicatie
Gen Z is boos! Tegelijkertijd is de jongste generatie in staat om van jouw organisatie te houden. Robin ibens van Shaved Monkey zet met die stelling meteen een scherpe maar heldere toon in de Young Room.
AmuseeVous serveerde dan weer een snelcursus co-creatie met jongeren, met live getuigenissen van jongeren. Hun inzicht? Jongerenparticipatie heeft een open einde en kan risicovol aanvoelen, maar levert de mooiste resultaten op.
6. Praktijkverhalen
“Zet je kanalen doordacht in!”, zeggen ze bij Stad Beringen. We kregen er een blik achter de schermen hoe ze dat hard maken.
Samen met Jeroen Naudts van de Arteveldehogeschool namen we een diepe duik in het online speelveld van influencers. Dankzij zijn onderzoekscijfers vielen valse veronderstellingen over influencermarketing als kaarthuisjes in elkaar.
7. Digitaal
In de Digital Room van Digiraf was het onder meer uitkijken naar Danny Oosterveer van Burgers Zoo. Die opende het datadoosje en verblufte ons met de mogelijkheden. Maar vergeet niet: data is mensenwerk, automatische conclusies zijn vaak slechte conclusies.
Meer dan 50 sprekers
Uiteindelijk deelden meer dan 50 sprekers hun inzichten in communicatie en dat werd goed gesmaakt door alle aanwezigen:
Publiek20 was een schot in de roos. Bedankt aan alle deelnemers, sprekers en medewerkers om er opnieuw een boeiende editie van te maken!
Vanaf 11 maart 2020 kan je (voorlopig) inschrijven voor de volgende editie.