Categorieën
Publiek Centraal

Spoor 1: Publiek luistert alleen nog als het partner mag zijn

530510031075078079_dD2vPfh9_cIn de lente van 2013 moet Publiek Centraal boven water komen. Via de vele gesprekken offline en online begint onze organisatie stilaan vorm te krijgen. We leggen de komende weken al enkele (mogelijke) sporen naar ons station.

Vroeger was het simpel. Als je als organisatie iets wereldkundig wilde maken, schraapte je een budget(je) voor communicatie samen. En volgde je het draaiboek dat het al jaren goed deed. Wat affiches en folders, en als je wat over had, kon er nog een advertentie af. Je paste je website aan – als je die al had, of als je dat al kon. En dan nog een persberichtje erachteraan. En dat was dat.

Die tijden zijn definitief veranderd.

Publiek als partner

De relatie tussen organisaties en publiek is bijzonder snel aan het veranderen, denk alleen al aan wat sociale media allemaal teweegbrengen. Het publiek staat op zijn strepen, eist als een volwaardige partner gezien te worden.

Dat vergt een andere aanpak, meer tijd. Maar door de beperkte middelen dreigt een aanzienlijk deel van de non-profitsector die trein te missen. We merken het dagelijks, onder meer in de opleidingen die we geven. En aangezien veel organisaties van subsidiëring afhangen, zal dat er niet meteen op verbeteren.

Moordende concurrentie

Bovendien heeft de digitalisering de media nu voor iedereen toegankelijk gemaakt. De concurrentie is moordend. Het publiek wordt overstelpt. Het pikt er de boodschappen uit waarin het wel correct benaderd wordt.

Professionele hulp is voor veel organisaties onbereikbaar. En als er wel een budget voor is, dan verdwijnt de expertise van zo’n bedrijf vaak na de communicatie-actie waarvoor het is ingehuurd.

Hele non-profit

De doelgroep van Publiek Centraal is duidelijk, de naam verwijst er ook naar. Publiek Centraal richt zich op alle organisaties, in privésector en overheid, die op de eerste plaats in mensen geïnteresseerd zijn, en niet in omzet- en winstcijfers – non-profit, socialprofit, hoe je het ook wil noemen, maar dus ruim gedefinieerd.

Publiek Centraal wil die organisaties helpen het juiste publiek te bereiken en tot een duurzame band te komen met dat publiek, een band waarbij ze dat publiek centraal stellen, dat wil zeggen als een volwaardige partner zien. Die duurzame band versterkt de maatschappelijke relevantie van die organisaties. Dat zou je de missie kunnen noemen van Publiek Centraal.

In de sporen die we vanaf volgende week leggen, telkens een andere manier om die missie in de praktijk om te zetten. Dat duurzaamheid ook daarin een sleutelrol zal spelen, spreekt voor zich.

1 reactie op “Spoor 1: Publiek luistert alleen nog als het partner mag zijn”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.