EVA / M Leuven

EVA: Varken Willy zamelt geld in met chili!

Spreker

Ulrike Verdonck is communicatie- en projectmedewerker bij EVA.

Inhoud

Varkentje Willy werd gered uit de vleesindustrie en door EVA geadopteerd als boegbeeld voor Chili voor Willy. Met deze campagne gaf EVA op een persoonlijke en ludieke manier een gezicht aan de vele varkens in de veeteelt die een minder gelukkig leven beschoren zijn.

Willy riep mensen op om op Werelddierendag vegan chili te maken en de opbrengst aan EVA te schenken. Via sociale media konden mensen de avonturen van Willy volgen en hun eigen vegan chilicreaties delen. In totaal werden 84 etentjes georganiseerd en bracht de campagne 4500 euro op.

Centrale vragen

  • Hoe gebruik je storytelling om je boodschap over te brengen?
  • Hoe gebruik je sociale media om mensen te inspireren en samen te brengen?
  • Hoe werf je fondsen voor je organisatie?

Na deze sessie kun je

  • een verhaal vertellen om je boodschap te ondersteunen en fondsen te werven,
  • sociale media (Facebook en Instagram) inzetten in je campagne.

M Leuven: Waar zijn de beenderen van Hendrik?

Spreker

Hanne Grégoire is diensthoofd Communicatie en Pers van M Leuven. Ze werkte voordien voor Jong Keukengeweld (Toerisme Vlaanderen).

Inhoud

Op 7 maart 2020 opent M in de Leuvense Sint-Pieterskerk een nieuwe expositie met een zotte digitale beleving. Het is een expo met kunstschatten als Het Laatste Avondmaal van Dieric Bouts of het praalgraf van Hendrik I, de eerste hertog van Brabant.

Over hem maakte M samen met Sonhouse de podcast Moving Henry. In de podcast volgen we het restauratieproces en het levensverhaal van de hertog. Het graf zou leeg moeten zijn want de beenderen van Hendrik worden bewaard in de crypte. En dan blijkt er naast een Cola Light-blikje een zinken doos te zitten. Met beenderen die niet van Hendrik I zijn.

Centrale vragen

  • Er zijn zoveel verhalen te vertellen. Waarom kies je in hemelsnaam voor een podcast?
  • Hoe begin je aan zo’n podcast?
  • Luisteren mensen naar kunsthistorische podcasts (die niet van Bart van Loo zijn)?

Waar?

Storytelling Room = Foyer.

Wanneer?

11.00 tot 11.30 uur.

De praktijkverhalen van EVA en Museum M vormen één sessie.

Curator

De Storytelling Room wordt samengesteld door Verhalenmakers, de community rond storytelling voor organisaties.

Publiek20 is een initiatief van AmuseeVous, Cultuurconnect, Digiraf, FARO, I Like Media, Kortom, Mediaraven, Publiek Centraal, publiq, Shaved Monkey, Verhalenmakers en Vooruit, met de steun van de Stad Gent.

Wat is Publiek20?
Publiek20. Praktisch
Publiek20. Het programma
Publiek20. De deelnemers