De Kringwinkel / Start&Go

Storytelling in de praktijk: De Kringwinkel

Spreker

Louise Vrints is marketing- en communicatieverantwoordelijke bij De Kringwinkel Antwerpen.

Inhoud

In deze sessie gaan we kijken hoe storytelling in de praktijk kan toegepast worden. Want hoe pas je de theorie toe in jouw organisatie? Bij De Kringwinkel Antwerpen werd sinds 2018 actief gewerkt rond storytelling. Vooral als middel om de missie meer uit te dragen.

Veel mensen kennen De Kringwinkel als organisatie die voor hergebruik gaat. Maar minder mensen kennen de sociale doelstelling. Om deze meer in de kijker te zetten werd storytelling ingezet in de communicatie. Dit werd een totaalverhaal dat gaat van filmpjes, tot persberichten, foto’s en verhalen.

Centrale vragen

  • Hoe implementeer je storytelling in je communicatie?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen je missie via storytelling beter begrijpen?

Na deze sessie kun je

  • inschatten hoe storytelling in een concrete context kan worden toegepast,
  • zien hoe een concrete case werd aangepakt en tot welk resultaat dit heeft geleid.

Start&Go: Een communicatiecampagne: met vallen en opstaan

Sprekers

Julie Naesens en Hannelore Simkens werken bij Start&Go (POM West-Vlaanderen).

Inhoud

Begin 2019 lanceerde Start&Go de campagne Hoofdsponsor voor een dag. Een startende ondernemer kon voor één wedstrijd zijn logo op de truitjes van voetbalploeg KV Kortrijk winnen, en dus hoofdsponsor voor één dag worden.

Het was een mooie wedstrijd waarbij ze uit 200 deelnemers 12 finalisten selecteerden die on- en offline streden om de hoofdprijs. Welke tegenslagen kenden ze doorheen de campagne? Hoe hebben ze die tegenslagen aangepakt en wat zorgde ervoor dat ze de campagne tot een hoger niveau konden tillen?

Centrale vragen

  • Hoe zet ik een social media-wedstrijd op?
  • Hoe engageer ik mijn doelgroep?
  • Wat zijn de valkuilen van een online campagne?

Na deze sessie kun je

  • je verwachtingen van een communicatiebureau realistisch houden,
  • rekening houden met enkele valkuilen van een online campagne,
  • op zoek gaan naar manieren die jouw online kanalen een boost geven.

Waar?

Storytelling Room = Foyer.

Wanneer?

11.45 tot 12.15 uur.

De praktijkverhalen van De Kringwinkel en Start&Go vormen één sessie.

Curator

De Storytelling Room wordt samengesteld door Verhalenmakers, de community rond storytelling voor organisaties.

Publiek20 is een initiatief van AmuseeVous, Cultuurconnect, Digiraf, FARO, I Like Media, Kortom, Mediaraven, Publiek Centraal, publiq, Shaved Monkey, Verhalenmakers en Vooruit, met de steun van de Stad Gent.

Wat is Publiek20?
Publiek20. Praktisch
Publiek20. Het programma
Publiek20. De deelnemers