Publiek19. Theaterzaal

Herman Konings: inspirerende trends

De keynote op Publiek19 komt van niemand minder dan Herman Konings,  trendanalist en consumentenpsycholoog. Hij kan als geen ander in het hoofd van ons publiek kijken.

Herman Konings is master in de theoretische psychologie (KU Leuven) en beheerder van het Antwerpse trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt.

Als trendanalist en consumentenpsycholoog geeft hij regelmatig consults, workshops en lezingen aan bedrijven, genootschappen, overheden en het hoger onderwijs over trendverschuivingen en toekomstverwachtingen.

Verschillende van zijn boeken over inspirerende trends kenden heel wat bijval, onder meer Sub Rosa (2011) en De tafel van 7 (2013). Vorig jaar publiceerde hij met collega Stefaan Vandist We, myself & A.I., over “de close harmony van sociale, emotionele en artificiële intelligentie”.

Sinds 2005 gaf hij al meer dan 2000 lezingen en werkmeetings, waarvan een groot deel in Nederland en zelfs buiten de Benelux.

Herman is een onvervalste verhalenverteller die de toeschouwer in een meeslepend parcours weet te begeesteren voor de wondere wereld van passies en interesses, van trends en toekomstverwachtingen, van wat is en wat zal zijn.

  • keynote Publiek19
  • 10 tot 11 uur

Karel Verhoeven: organisaties in de pers

Karel Verhoeven, hoofdredacteur van De Standaard sinds 2010, weet als geen ander hoe organisaties nieuws proberen te maken. Uit zijn verhaal op Publiek19, meteen na de keynote van Herman Konings, kunnen organisaties leren hoe ze de pers kunnen halen.

Hij zal ook iets vertellen over De Standaard Solidariteitsprijs, de jaarlijkse prijs die De Standaard organiseert voor campagnes uit social profit. Vorig jaar werd die gewonnen door 11.11.11.

Karel Verhoeven maakt deel uit van de jury en vertelt op Publiek19 waardoor de winnaars van de vorige jaren erbovenuit staken.

  • inspiratiesessie
  • 11 tot 11.15 uur

Vooruit: nieuwe huisstijl

Vooruit lanceerde op 16 september 2018 een nieuwe huisstijl en logo, gekoppeld aan een nieuwe website. En dat na 15 jaar gebruik van het vorige logo.

Zo’n logo is meer dan nieuwe stickers en nieuw briefpapier, het is tot stand gekomen vanuit een concept. Wat is Vooruit, en hoe kunnen we de diversiteit van dit huis in één beeld gieten? Hoe vertaalt zich dat in communicatie-strategieën, communicatietools en doelgroepenwerking?

Mieke Dumont, coördinator Communicatie & Publiekswerking van Vooruit, licht de keuze toe om Vooruit als een “cultural brand” uit te rollen.

  • praktijkverhaal Vooruit
  • 11.25 tot 12.10 uur

Eric Goubin: communicatiedienst

Hoe organiseert je organisatie het best haar communicatiedienst? Eric Goubin deed er onderzoek naar en geeft op Publiek19 goede voorbeelden en bruikbare tips.

In dit internettijdperk communiceert iedereen met iedereen. Hoe stroomlijn je dat in jouw organisatie? Wat doe je zelf als communicatiemedewerker, wat laat je over aan andere medewerkers?

Je kan verschillende kanten op, als je aan één voorwaarde voldoet: helder krijgen wat je wil bereiken met je communicatie. Eerst communicatie ‘richten’, dan de werking ‘inrichten’ en pas dan ‘verrichten’.

In de sessie Iedereen communicatiedienst?! op Publiek19 laat Eric Goubin (Kortom en Thomas More Hogeschool) zien uit welke organisatiemodellen voor de communicatiedienst je kan kiezen en wat de randvoorwaarden zijn om die goed te laten werken.

Eric publiceerde onlangs het onderzoeksrapport De Nieuwe Communicatiedienst (gratis te downloaden), het resultaat van uitgebreid veldonderzoek in Vlaanderen en Nederland. Vorig jaar was hij te gast op Publiek18, naar aanleiding van Tante Mariette en haar fiets, zijn nieuwe boek over communicatie voor overheid en social profit.

  • inspiratiesessie
  • 13.10 tot 14.00 uur

Ieper op Tinder? Een inspirerend faalverhaal

Hoe kun je een mislukkende communicatiecampagne bijsturen? Wesley Butstraen van Toerisme Ieper brengt hierover een inspirerend faalverhaal.

Ieper scoorde de voorbije vijf jaar hoog op toeristisch gebied. De stad lag in het centrum van de vele herdenkingen van 100 jaar Eerste Wereldoorlog. Hierdoor kwam Ieper veel in beeld, maar vooral op een eenzijdige manier.

Ieper heeft zoveel meer te bieden aan bezoekers. Als nieuweling op de toeristische dienst – hij zit er nu bijna een jaar – stelde Wesley voor Ieper op een andere manier in beeld te brengen.

Dat de vestingen rond Ieper zijn door de Ieperlingen zelf zijn gekozen tot meest romantische plek van de stad, en dat de twee vestingeilandjes de vorm van een hart hebben, bracht hem op het idee om Ieper op Tinder te zetten. “Wie matcht met onze stad?”

Hierrond werkte Toerisme Ieper een korte campagne uit. Na enkele hindernissen ging de campagne van start, maar al snel merkte de dienst er weinig schot in de zaak kwam. Ze haalden het minimum aantal matches niet om de actie te laten verdergaan.

“Maar dit betekent niet dat we niet uit deze campagne kunnen leren”, zegt Wesley. “Waar liep het fout en waar kunnen we aanpassingen doen?” Een faalverhaal dat iedereen die met communicatie bezig is, zal inspireren.

  • praktijkverhaal, faalverhaal
  • campagne, communicatiestrategie, storytelling, sociale media, website, ambassadeurs, pers, branding
  • 14.20 tot 14.50 uur

Jeroen Naudts: influencermarketing

Jongeren bereiken is een uitdaging waar veel organisaties mee worstelen. De laatste jaren leek de komst van influencers een oplossing op dit vraagstuk. Influencers inschakelen voor jouw merk om via hun sterke fanbasis het merk te versterken.

Maar snel kwamen er ook verschillende vragen naar boven. Is het een meerwaarde om deze influencers in te schakelen om jongeren te bereiken als organisatie? Via welke kanalen en met welk soort content? En hoe zit het met de geloofwaardigheid van het eigen merk? Kunnen influencers hier geen negatieve impact op hebben?

Jeroen Naudts (Arteveldehogeschool) beantwoordt deze en veel andere vragen op basis van de inzichten uit onderzoek van de Arteveldehogeschool bij meer dan 1.500 Vlaamse jongeren.

  • inspiratiesessie
  • 15.05 tot 16.00 uur

Kaat Peeters: impact

Kaat Peeters is vandaag incontournable voor iedereen die in Vlaanderen in social profit of overheid de bakens wil verzetten. Met de Sociale InnovatieFabriek, waar ze directeur is, zet ze zich in voor projecten met een maatschappelijke impact, voor sociale innovatie en sociaal ondernemerschap. Ze is ook lector maatschappelijke innovaties aan de Erasmushogeschool in Brussel.

Dit jaar publiceerde ze, samen met de Nederlanders Willemijn Verloop en Mark Hillen, Zaken die je raken. In dat boek vertellen ondernemers uit Vlaanderen en Nederland hoe ze grote maatschappelijke vraagstukken aanpakken, positieve verhalen over “zaken die je raken” in hart en hoofd.

Het boek gaat over de problemen maar vooral over de oplossingen voor een betere wereld, rondom thema’s als consumeren, jongeren, vergrijzing, grond en voeding, circulariteit, energie en inclusie. De verhalen van de ondernemers leren vooral hoe je als organisatie impact kunt hebben op de samenleving, en dat is waarvoor de deelnemers naar Publiek19 komen.

De rol van de slotspreker ziet er dit jaar enigszins anders uit. Kaat Peeters zal de hele inspiratiedag bijwonen, haar eigen parcours uitstippelen, aantekeningen maken en dat allemaal verwerken in haar slotverhaal. Daarin zal ze alles in een ruimer perspectief zal plaatsen, het perspectief van organisaties die het verschil kunnen maken.

Een terugblik en een vooruitblik dus als finale, een verhaal dat de 500 deelnemers met een scherp beeld en een extra dosis energie naar huis zal sturen.

  • slotspreker
  • 16.10 tot 16.50 uur

Wat is Publiek19?
Publiek19. Praktisch
Publiek19. Het programma
Publiek19. De deelnemers