Publiek19. Concertzaal

Onthaal

  • van 9.30 tot 9.55 uur

Standhouders

  • van 9.30 tot 16 uur


Lunch

  • vanaf 12.10 uur
  • tot 13.10 uur
  • tot 13.40 uur voor deelnemers Sofaverhalen deel 1 en demosessie Social Seeder


Sofaverhalen deel 1

Wat vinden jongeren in het Rabot van hun omgeving? (VOLZET)

Hoe betrek je jongeren in de ruimtelijke veranderingen van hun wijk?

In de Gentse wijk Rabot loopt het stedelijke vernieuwingsproject Bruggen naar Rabot, dat zorgt voor nieuwe woningen, nieuwe parken, … Maar wat vinden de jongeren daar zelf van? Hoe reageren zij op de veranderingen in hun wijk? De Stad Gent stuurde ze zelf op pad met hun eigen smartphone.

Spreker is Sofie Lagaisse van de Stad Gent.

  • 13.40 tot 14 uur
  • praktijkverhaal Stad Gent
  • storytelling, sociale media, jongeren, ambassadeurs, video, visuele communicatie, low budget
  • volzet

De quick wins van een interne digitale nieuwsbrief (VOLZET)

Hoe kan een interne digitale nieuwsbrief de betrokkenheid verhogen?

Medewerkers zijn eerstelijns ambassadeurs voor je organisatie. Met een interne digitale nieuwsbrief wil Stedelijke Musea Kortrijk op een efficiënte manier zowel nice als need to know-items delen, hopen ze de digitale drempel te verlagen en de betrokkenheid op de organisatie te verhogen.

Spreker is Ann Vanrolleghem van Stedelijke Musea Kortrijk.

  • 13.40 tot 14 uur
  • praktijkverhaal Stedelijke Musea Kortrijk
  • ambassadeurs, participatie, interne communicatie, gedragsverandering, low budget
  • volzet

Diksmuidse SDG-helden. En jij? Wat doe jij? (VOLZET)

Hoe toon je dat SDG’s geen ver-van-mijn-bed-onderwerp zijn?

Als pilootgemeente zocht de Stad Diksmuide voor elke SDG een Diksmuids verhaal. Vaak heel klein, soms al stevig ingebed in een organisatie. Zo kreeg elke SDG zijn eigen lokale held en elke lokale held zijn eigen affiche. Hiermee sprokkelt Diksmuide extra verhalen (en dus helden) met de vraag ‘En jij? Wat doe jij?’.

Spreker is Stijn Dujardin van de Stad Diksmuide.

  • 13.40 tot 14 uur
  • praktijkverhaal Stad Diksmuide
  • campagne, ambassadeurs, foto, gedragsverandering, low budget
  • volzet

Wat je moet weten als je een nieuwe website bouwt (VOLZET)

Een nieuwe website bouwen, hoe doe je dat?

In deze sessie vertelt De Ambrassade over welke fases je moet doorlopen om een nieuwe website te maken. Belangrijk daarbij is het voortraject. Weet eerst wat je wil alvorens een webbouwer te contacteren. Hou rekening met collega’s, directie en gebruikers. In deze sessie krijg je concrete tips en tricks mee.

Spreker is Dorien Verhavert van De Ambrassade.

  • 13.40 tot 14 uur
  • praktijkverhaal De Ambrassade
  • communicatiestrategie, website, huisstijl, webcare, interne communicatie
  • volzet

Demo Social Seeder (VOLZET)

Social Seeder is een onlineplatform waarmee je organisatie haar ambassadeurs (fans en medewerkers) kan inzetten. Het is een handige manier om je berichten snel en geloofwaardig te verspreiden via sociale media.

Spreker is Patrick De Pauw van Social Seeder.

  • 13.40 tot 14.10 uur
  • demo Social Seeder
  • volzet

Sofaverhalen deel 2

NTGent: communicatie door schandalen? (VOLZET)

Hoe gaat NTGent om met mediaschandalen en internationale pers?

Het NTGent communicatieteam neemt plaats in de sofa, en vertelt hoe het zijn communicatie aanpakt sinds de komst van de nieuwe artistiek directeur Milo Rau. We focussen daarbij op onze omgang met mediaschandalen, internationale pers en sociale media.

Sprekers zijn Nele Buyst en Tom De Clercq van NTGent.

  • 14.20 tot 14.40 uur
  • praktijkverhaal NTGent
  • communicatiestrategie, crisiscommunicatie, storytelling, sociale media, pers, interne communicatie
  • volzet

De Burgerbegroting in het kort (VOLZET)

Hoe motiveer je alle burgers deel te nemen aan een burgerbegroting?

District Antwerpen organiseert jaarlijks de Burgerbegroting. Daarbij krijgen de inwoners van het district de kans om 10 procent van de totale begroting zelf in te vullen. Het blijft een uitdaging om alle bewoners te bereiken via de juiste communicatiestrategie.

Sprekers zijn Ann Melis en Julie Devos van District Antwerpen (Stad Antwerpen).

  • 14.20 tot 14.40 uur
  • praktijkverhaal District Antwerpen
  • communicatiestrategie, website, burgerparticipatie, huisstijl, branding
  • volzet

Try Vegan, hoe je door los te laten meer kan doen (VOLZET)

Hoe creëer ik een levendige Facebookgroep gekoppeld aan een campagne?

Een Facebookgroep gekoppeld aan een campagne, dat is toch extra opvolging? Zeker ’s avonds, of in het weekend. En wat doe je dan met negatieve reacties? EVA deed het voor zijn Try Vegan-campagne. En die groep leefde, zonder extra opvolgwerk. Door het los te laten, konden ze meer doen.

Spreker is Fien Louwagie van EVA.

  • 14.20 tot 14.40 uur
  • praktijkverhaal EVA
  • campagne, sociale media, ambassadeurs, participatie, vrijwilligers
  • volzet

Met de juiste mediamix als ledenorganisatie klaar voor toekomst (VOLZET)

Hoe laat je je mediamix opnieuw aansluiten bij je veranderende doelgroep?

Als ledenorganisatie wil de Gezinsbond aansluiting blijven vinden bij zijn divers publiek (van jonge ouders tot 55+). Via enquêtes, bevragingen bij leden, vrijwilligers, collega’s, heeft de organisatie het ledenblad De Bond grondig hervormd én een online platform en sociale mediastrategie uitgewerkt.

Sprekers zijn Helga Basteleurs en Kurt Jacobs van de Gezinsbond.

  • 14.20 tot 14.40 uur
  • praktijkverhaal Gezinsbond
  • communicatiestrategie, storytelling, leden, tijdschrift, branding
  • volzet

Demo Social Seeder (VOLZET)

Social Seeder is een onlineplatform waarmee je organisatie haar ambassadeurs (fans en medewerkers) kan inzetten. Het is een handige manier om je berichten snel en geloofwaardig te verspreiden via sociale media.

Spreker is Patrick De Pauw van Social Seeder.

  • 14.20 tot 14.50 uur (volzet)
  • demo Social Seeder


Sofaverhalen deel 3

BREEDBEELDs #mijnbeeldjullielogo (VOLZET)

Hoe verhoog je betrokkenheid en geef je een frisse insteek aan je communicatie?

BREEDBEELD, het Vlaamse steunpunt voor iedereen die in haar of zijn vrije tijd met fotografie, film of mediakunst bezig is, heeft haar nieuwe logo opgevat als canvas voor zijn beeldmakers. Via de wedstrijd #mijnbeeldjullielogo plaatst het elke week een andere foto en fotograaf in de kijker.

Spreker is Mats Pylyser van BREEDBEELD.

  • 15.05 tot 15.25 uur
  • praktijkverhaal BREEDBEELD
  • storytelling, sociale media, foto, visuele communicatie, branding
  • volzet

Van papier naar digitaal. Durf springen! (VOLZET)

Evolutie van papier naar digitaal. Hoe doe je dit zonder verlies aan content?

Sociaal.Net brengt achtergrond, verhalen en opinies voor sociale professionals. Vier jaar geleden twee tijdschriften op papier, nu een website met tienduizenden lezers. Wat werkt, wat niet? Hoe bereik je lezers? Wat is het belang van nieuwsbrief, sociale media, SEO en schermlezen? Praktijkverhaal!

Spreker is Nico Bogaerts van Sociaal.Net.

  • 15.05 tot 15.25 uur
  • praktijkverhaal Sociaal.Net
  • communicatiestrategie, sociale media, website, tijdschrift, pers
  • volzet

Verhalen zijn als parels van een oester (VOLZET)

Hoe geef je een stem aan jouw doelgroep ?

Mensen zijn vertellers, meer nog ze zijn verhalen. Door te vertellen krijgen verhalen een plek: in een gemeenschap, in de actualiteit, tegenover andere mensen. Na de vertelcirkel komt er een Living Library ofwel Digital Storytelling, een combinatie van stem, foto’s, muziek en bewegende beelden.

Spreker is Rien Van Meensel van Verhalen voor het leven.

  • 15.05 tot 15.25 uur
  • praktijkverhaal Verhalen voor het leven
  • storytelling, sociale media, ambassadeurs, participatie, video
  • volzet

Velt zet Vlaanderen en Nederland in de biobloemetjes (VOLZET)

Hoe creëer je een groot draagvlak met ‘enkel’ interne communicatie?

In de ideale wereld van Velt worden biologische bloembollen ‘vanaf nu’ de norm. Velt startte in 2018 met de ‘interne voorbereiding’, maar enkel daarmee al werd heel wat in gang gezet. Meer dan ooit lijkt het de juiste boodschap, op het juiste moment, aan het juiste publiek …

Spreker is Riet Janssens van Velt.

  • 15.05 tot 15.25 uur
  • praktijkverhaal Velt
  • campagne, leden, vrijwilligers, interne communicatie, gedragsverandering, low budget
  • volzet


Sofaverhalen deel 4

Westhoek verbeeldt 2.0 (VOLZET)

Hoe fris je het imago van je project op aan de hand van storytelling?

www.westhoekverbeeldt.be werd opgefrist met een nieuwe huisstijl en logo. Inhoudelijk werd ingezet op het menselijke verhaal achter het project. We zochten de grens op tussen het promoten van een merk en het bewaren van de integriteit. De Facebookactie #rogerwaserbij was het sluitstuk.

Spreker is Shari Platteeuw van Erfgoedcel CO7.

  • 15.40 tot 16 uur
  • praktijkverhaal Erfgoedcel CO7
  • campagne, communicatiestrategie, storytelling, sociale media, website, jongeren, huisstijl, pers, visuele communicatie, branding, gedragsverandering
  • volzet

Vrijwilligers zijn campagnebeesten of toch niet? (VOLZET)

Hoe motiveer je 6000 vrijwilligers om als ambassadeur een campagne uit te rollen?

Efficiënte vrijwilligerscommunicatie die resulteert in een breed gedragen campagne die met weinig budget op poten wordt gezet, zonder de vrijwilligers te overbevragen en een waslijst aan middelen aan te bieden.

Spreker is Yves Boussen van Oxfam-Wereldwinkels.

  • 15.40 tot 16 uur
  • praktijkverhaal Oxfam-Wereldwinkels
  • campagne, communicatiestrategie, ambassadeurs, vrijwilligers
  • volzet

Inspireren met een praktijkenbank over de SDG’s (VOLZET)

Hoe vertaal je de SDG’s (duurzaamheidsdoelen VN) in mensentaal?

Het doel van de praktijkenbank van Pulse Transitienetwerk is om het internationale SDG-kader (duurzaamheidsdoelen VN) via een narratieve aanpak te vertalen naar de culturele sector en op die manier te inspireren. De uiteindelijke vorm van de praktijkenbank was bij de opstart niet gekend en kwam tot stand via cocreatie.

Spreker is Silke De Schoenmacker van Pulse Transitienetwerk.

  • 15.40 tot 16 uur
  • praktijkverhaal Pulse Transitienetwerk
  • campagne, storytelling, website, ambassadeurs, participatie, gedragsverandering
  • volzet

Vlaamse Jeugdraad: crisiscommunicatie (VOLZET)

Hoe pak je de crisiscommunicatie aan als je in een mediastorm terecht komt?

Een crisis heeft vele gezichten, maar als je een week lang alle voorpagina’s haalt weet je dat het over een crisis van formaat gaat. De Vlaamse Jeugdraad was in het najaar van 2018 hotter dan ooit, met dank aan Schild en Vrienden. Een verhaal over teamwork & je eigenheid bewaren.

Spreker is Sarah Latré van de Vlaamse Jeugdraad (De Ambrassade).

  • 15.40 tot 16 uur
  • praktijkverhaal Vlaamse Jeugdraad
  • crisiscommunicatie, storytelling, sociale media, ambassadeurs, vrijwilligers
  • volzet

Wat is Publiek19?
Publiek19. Praktisch
Publiek19. Het programma
Publiek19. De deelnemers