Publiek18. De praktijkverhalen

13.30 uur

KEUZE 1: TAFELVERHALEN

In deze sessie kun je (op de dag zelf) 2 verhalen kiezen: de eerste 15 minuten neem je aan de tafel van verhaal 1 plaats, de tweede 15 minuten ga je naar de tafel van verhaal 2. Je kunt kiezen uit deze verhalen:

FARO – campagnebeeld Erfgoeddag 2018

  • Voor het campagnebeeld voor Erfgoeddag 2018 (‘Kiezen!’) klopte FARO aan ert
  • ij het publiek. Er kwam een fotowedstrijd, met professionele fotografen Michiel Hendryckx en Frieke Janssens als jury.
  • spreker: Tine Vandezande is bij FARO coördinator van Erfgoeddag
  • project
  • organisatie:
  • thema’s: campagne, publieksparticipatie

VIVO – etnomarketing op Facebook

  • Hoe bereik je mensen met een migratieachtergrond? Voor het project Ieder talent telt gebruikte VIVO Facebook. Na drie maanden had de pagina al meer dan 800 volgers met een migratieachtergrond.
  • sprekers: Larissa Didenko en Steffie Jalhay zijn projectbeheerder bij VIVO
  • project
  • organisatie
  • thema’s: diversiteit, sociale media

VVBAD – campagne #bibvooriedereen

  • Er mogen geen bibliotheken verdwijnen, iedereen heeft recht op een bibliotheek. VVBAD zette daarom de campagne #bibvooriedereen op. Die bereikte snel veel publiek, onder meer via sociale media.
  • spreker: Klaartje Brits is communicatiemedewerker bij VVBAD.
  • project
  • organisatie
  • thema’s: campagne, sociale media, netwerk, ambassadeurs

Sporrewoan – print blijft belangrijk

  • Digitaal maakt papier niet overbodig. Sporrewoan, de speelpleinwerking in Ieper, kondigde haar kerstactiviteiten aan via een papieren folder. Die scoorde veel beter dan de onlinecommunicatie.
  • spreker: Wesley Butstraen is verantwoordelijke van Sporrewoan
  • organisatie:
  • thema: print

KEUZE 2: Arteveldehogeschool – welke sociale media in jongerencommunicatie?

  • Welke sociale media moeten organisaties inzetten in hun communicatiemix naar jongeren? De Arteveldehogeschool deed onderzoek naar de rol van sociale media als nieuws- en brandingkanaal bij jongeren.
  • spreker: Jeroen Naudts is lector communicatiemanagement aan de Arteveldehogeschool
  • project:
  • organisatie:
  • thema’s: sociale media, jongeren

KEUZE 3: GDPR – wat veranderen privacyregels vanaf 25 mei?

  • Alle organisaties die persoonsgegevens bijhouden, moeten vanaf 25 mei de nieuwe GDPR-privacyregels volgen. Wat moeten organisaties precies veranderen tegen 25 mei?
  • spreker: Peter Vandermeulen is IT-consultant
  • project:
  • thema’s: GDPR

KEUZE 4: Creatief Schrijven – campagne voeren met verhalen

  • Creatief Schrijven nam een van de gerooide platanen op de Antwerpse Leien als uitgangspunt voor een campagne voor schrijfliefhebbers. Op de Boekenbeurs blies ze een plataan nieuw leven in en zorgde voor een storytelling-stand. Iedereen kon een Six Word Story insturen. Er kwamen meer dan 3000 Six Word Stories binnen.
  • spreker: Anneleen Winten is communicatieverantwoordelijke bij Creatief Schrijven
  • project:
  • organisatie:
    • thema’s: campagne, storytelling, publieksparticipatie

KEUZE 5: Démos – communicatie voor meer diversiteit (tot 14.30 uur)

  • Démos heeft tonnen ervaring op het vlak van participatie van  kansengroepen aan cultuur, jeugd en sport. Ze ondersteunde zelf heel wat inclusieprojecten bij de opstart en bezocht er ook veel. Waar moeten organisaties op letten als ze een divers publiek willen bereiken?
  • spreker: Kris De Visscher is stafmedewerker bij Démos
  • organisatie:
  • thema’s: diversiteit, jongeren

14 uur

KEUZE 1: TAFELVERHALEN

In deze sessie kun je (op de dag zelf) 2 verhalen kiezen: de eerste 15 minuten neem je aan de tafel van verhaal 1 plaats, de tweede 15 minuten ga je naar de tafel van verhaal 2. Je kunt kiezen uit deze verhalen:

Toerisme Vlaanderen – verhalen voor verandermanagement

  • Het Steunpunt Vakantieparticipatie van Toerisme Vlaanderen gebruikt verhalen ook voor verandermanagement. Generatieve verhalen in plaats van verslagen. Het past dat toe in het internationale project Connect Your Story.
  • spreker: Marianne Schapmans is directeur Vakantieparticipatie bij Toerisme Vlaanderen
  • project:
  • organisatie:
  • thema’s: storytelling, verandermanagement

Toerisme Vlaanderen – publieksonderzoek via verhalen

  • Het Steunpunt Vakantieparticipatie van Toerisme Vlaanderen organiseerde in 2017 een grootschalig luisteronderzoek (via “luistertochten”). Dat leverde 1004 verhalen op.
  • spreker: Gudrun Willems  is projectmedewerker Partnerschappen Vakantieparticipatie bij Toerisme Vlaanderen
  • project:
  • organisatie:
  • thema’s: storytelling, publieksonderzoek

M – Museum Leuven – publieksonderzoek met eyetracking

  • M – Museum Leuven deed voor zijn herinrichting uitgebreid publieksonderzoek. Dit onderzoek stopte niet bij de heropening maar is duurzaam geïmplementeerd in de museumwerking. Er wordt onder meer gebruik gemaakt van eyetracking, kijkmodellen en klankbordgroepen.
  • spreker: Sofie Vermeiren is diensthoofd publieksbemiddeling van M
  • project
  • organisatie:
  • thema’s: publieksonderzoek

publiq – segmenteren

  • publiq verzamelt via UiTPAS en UiTdatabank heel wat data over evenementen, pashouders en hun participatiegedrag. Daardoor kunnen steden, gemeenten en organisaties heel gericht naar bepaalde segmenten van de UiTPAShouders communiceren en zo bestaand publiek betrekken en nieuw publiek bereiken.
  • spreker: Tim Guily is productmanager UiTPAS bij publiq
  • project:
  • organisatie:
  • thema’s: segmenteren

KEUZE 2: De Raconteurs – verhalenproject met wijkbewoners

  1. Het Gentse stadsbestuur versterkt de band met zijn bewoners nu ook via storytelling. Het zette De Raconteurs op, een project waarin wijkbewoners zelf verhalen verzamelen.
  2. spreker: David Slosse is communicatiemedewerker bij de Dienst Beleidsparticipatie van de Stad Gent
  3. project:
  4. organisatie:
  5. thema’s: storytelling, publieksparticipatie

KEUZE 3: 11.11.11 – achter de schermen van #AllemaalMensen

  • 11.11.11 zette de campagne #AllemaalMensen op. Op sociale media trok het daarmee heel wat aandacht. Hoe gaat zo’n campagne precies in zijn werk achter de schermen?
  • spreker: Mies Cosemans is communicatiemedewerker bij 11.11.11
  • project:
  • organisatie:
  • thema’s: campagne, sociale media

KEUZE 4: Felixarchief – klantenprofielen voor betere communicatie en dienstverlening

  • Het Felixarchief maakte klantenprofielen op basis van rondetafelgesprekken  met onder meer medewerkers, klanten en webdesigners. Ze gebruiken die klantenprofielen nu om hun communicatie en dienstverlening bij te sturen en te evalueren.
  • spreker: Marie Juliette Marinus is adviseur wetenschappelijk werk bij het Felixarchief
  • project:
  • organisatie:
  • thema’s: publieksonderzoek, segmenteren

vanaf 14.30 uur

KEUZE 1: TAFELVERHALEN (VOLZET)

In deze sessie kun je (op de dag zelf) 2 verhalen kiezen: de eerste 15 minuten neem je aan de tafel van verhaal 1 plaats, de tweede 15 minuten ga je naar de tafel van verhaal 2. Je kunt kiezen uit deze verhalen:

Iedereen Leest – lezerscommunities op Facebook

  • Iedereen Leest brengt lezers dichter bij elkaar via Facebookgroepen.
  • spreker: Kathleen Cortens is projectcoördinator bij Iedereen Leest
  • project
  • organisatie
  • thema’s: netwerk, ambassadeurs, sociale media

Oxfam Wereldwinkels – doelgericht communiceren dankzij CRM

  • Oxfam Wereldwinkels maakt gebruik van een CRM, van Procurios  (goedkoper voor social profit). De combinatie van CRM en CMS helpt hen om doelgericht te communiceren met hun vrijwilligers en hen betrokken te houden bij de organisatie
  • spreker: Tom Ysewijn is webmanager bij Oxfam Fairtrade en Oxfam Wereldwinkels
  • organisatie:
  • thema’s: digitaal, CRM, vrijwilligers

G3W – fondsenwerving met publieksacties

  • G3W zette een fondsenwervingscampagne op voor Filipijnse activisten die in de gevangenis zitten. Ze maakte daarbij een graphic novel. Het publiek kon zelf acties organiseren om geld in te zamelen.
  • spreker: Delphine Van Belleghem is communicatiemedewerker bij G3W
  • project
  • organisatie
  • thema’s: campagne, storytelling, publieksparticipatie, fondsenwerving

UGent – een community bouwen op Twitter

  • Universiteit Gent ondersteunt een Twittercommunity voor haar onderzoekers. De community telt ondertussen bijna 7000 leden.
  • spreker: Esther De Smet is beleidsadviseur onderzoeksbeleid aan Universiteit Gent
  • project:
  • organisatie:
  • thema’s: sociale media, netwerk

KEUZE 2: Liberale Mutualiteit Oost-Vlaanderen – zelf video’s maken

  • LM Oost-Vlaanderen maakt zelf korte video’s waarin ze haar dienstverlening voorstelt. Hoe gebruikt ze die in haar communicatie? Wat heb je nodig om zelf aan de slag te gaan met eigen filmpjes. Een DIY-getuigenis.
  • spreker: Bert Goessens is communicatieverantwoordelijke bij LM Oost-Vlaanderen
  • project:
  • organisatie:
  • thema’s: video, storytelling

KEUZE 3: Stad Gent – campagne voor het circulatieplan

  • Het circulatieplan grijpt grondig in op de mobiliteit in Gent. Hoe bereidde de Stad Gent de Gentenaars proberen voor? Hoe probeerde de communicatie hun gedrag aan te passen? Wat heeft er gewerkt en wat niet?
  • spreker: Merijn Gouweloose is communicatiemedewerker van het Mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent
  • project:
  • organisatie:
  • thema’s: campagne, veranderingscommunicatie

KEUZE 4: Schouwburg Kortrijk – segmenteren met persona’s (tot 15.30 uur)

  • Je publiek segmenteren is moeilijk en arbeidsintensief. Persona’s kunnen een belangrijk hulpmiddel zijn. Schouwburg Kortrijk experimenteert volop met het personadenken. Hoe is hun programmatie en communicatie daar beter van geworden?
  • spreker: Dries Van Robaeys is communicatiemedewerker bij de Schouwburg Kortrijk
  • organisatie:
  • thema’s: strategie, e-mailmarketing

KEUZE 5: Allez Chantez! – Hoe betrek je het publiek zoveel mogelijk? (tot 15.30 uur)

  • Allez, Chantez! communiceert voor zijn populaire, laagdrempelige meezingavonden steevast met het zicht op mede-eigenaarschap (“Jullie maken Allez, Chantez! mee waar”). Tegelijk benadrukken ze dat ze geen engagement vragen. (“Bij Allez, Chantez! moet je enkel voluit meezingen, en verwachten we niets extra”).
  • spreker: Annelore Camps is oprichter van Allez, Chantez!
  • organisatie:
  • thema’s: publieksparticipatie, strategie

vanaf 15 uur

KEUZE 1: TAFELVERHALEN (VOLZET)

In deze sessie kun je (op de dag zelf) 2 verhalen kiezen: de eerste 15 minuten neem je aan de tafel van verhaal 1 plaats, de tweede 15 minuten ga je naar de tafel van verhaal 2. Je kunt kiezen uit deze verhalen:

Provincie Antwerpen – GDPR implementeren

  • Alle organisaties die persoonsgegevens bijhouden, moeten vanaf 25 mei de GDPR-privacyregels volgen. De Provincie Antwerpen implementeerde die regels al.    
  • spreker: Linde Roels is directiesecretaresse bij de Provincie Antwerpen
  • project:
  • organisatie:
  • thema’s: GDPR

UZ Gent – huisstijl toepassen in heel de organisatie

  • UZ Gent liet een nieuwe huisstijl ontwerpen. Die huisstijl overal toepassen is niet evident. Hoe krijg je alle afdelingen mee?
  • spreker: Marie-Laure Solie is communicatiemedewerker bij UZ Gent
  • organisatie:
  • thema’s: huisstijl

Bos+ – Gratis adverteren op Google

  • Als je betaalt, kan je website helemaal bovenaan eindigen in de zoekresultaten van Google (Search Engine Advertising). Maar via Google AdGrants is dat gratis voor vzw’s. Bos+ ging ermee aan de slag.
  • spreker: Pascal Huybrechs is fondsenwerver bij Bos+
  • organisatie:
  • thema’s: Google

Back On Track Foundation – crowdfunding via Dono.be

  • Met de actie Samen Sterk zamelde de Back On Track Foundation van tienkamper Thomas Van der Plaetsen geld in voor het Kankercentrum van het AZ Maria Middelares in Gent. Het maakte daarvoor gebruik van het crowdfundingplatform Dono.be (Socialware).
  • spreker: Helena Van der Plaetsen is medeoprichter van de Back On Track Foundation
  • organisatie:
  • thema’s: fondsenwerving

Socialware – eventmarketing met idloom

  • Met idloom kunnen organisaties hun evenementen makkelijk beheren en op een professionele manier publiceren. De deelnemers kunnen zich registreren, reserveren en betalen. Voor vzw’s is de tool gratis. Socialware gebruikte de tool voor een van haar eigen evenementen.
  • spreker: Pascale Van Durme is manager bij Socialware
  • project:
  • organisatie:
  • thema’s: eventmarketing

KEUZE 2: Mediaraven – betere nieuwsbrieven dankzij statistieken

  • Na een analyse van de statistieken heeft Mediaraven haar nieuwsbrieven grondig aangepast. Nieuwsbrieven worden nu vaker geopend, links vaker aangeklikt.
  • spreker: Niek Godfroid is communicatiemedewerker bij Mediaraven
  • organisatie:
  • thema’s: statistieken, e-mailmarketing

KEUZE 3: Circus Zonder Handen – een inclusieve organisatie

  • Met een circusschool in Molenbeek pakt Circus Zonder Handen superdiversiteit op een bijzondere manier aan. Hoe bereikt de organisatie de jongeren? Wat is het effect van deze inclusieve werking op het leven van de jongeren?
  • spreker: Veerle Bryon is oprichter-coördinator bij Circus Zonder Handen
  • organisatie:
  • thema’s: diversiteit, jongeren

Publiek18 is volzet. Sommige deelnemers annuleren hun inschrijving. Wil je een van de vrijgekomen plaatsen innemen, schrijf je dan in via deze link.

Wat is Publiek18?
Publiek 18. Het programma
Publiek 18. Praktisch
Publiek18. De deelnemers