Ons logo past niet in de ruimte voor het vierkante fotootje naast de naam van onze Facebookpagina. Hoe lossen we dat op? *
Het logo is te breed. Facebook kan het proberen passend te maken (cursor op foto > Profielfoto bewerken > Miniatuurafbeelding bewerken > Passend maken). Bij een vierkant of minder langwerpig logo lukt dat, bij een langwerpig logo lukt dat niet.
Er zijn 2 opties:
- Een nieuwe, minder langwerpige afbeelding maken van jullie logo. Het makkelijkst is je logo op een neutrale achtergrond (wit of een kleur die bij je logo past) te fotograferen (of er een screenshot van te maken) en uit die foto dan een vierkant te halen (crop). Boven en onder je logo ga je dan wat van die neutrale achtergrond zien.
- Een aangepast logo maken, dat minder langwerpig is. Dat kan ook voor andere communicatiedragers handig zijn.
* Deze vraag werd gesteld tijdens de training+coaching Meer publiek met onze Facebook-pagina in Gent. De volgende training+coaching-trajecten vinden plaats op 3 en 26 september in Leuven en 1 en 17 oktober in Hasselt.
2 reacties op “Ons logo past niet op de Facebookpagina”
Er zijn nog opties. Ik zou durven vragen: moet het absoluut jullie logo zijn in dat vierkantje?
Versta me niet verkeerd, wanneer je een nieuw logo laat ontwerpen, vraag dan altijd naar een afgeleide in het vierkant omdat de meeste avatars nu vierkant zijn.
Als je geen nieuw logo laat maken, neem dan een onderdeel uit je logo, of gewoon iets anders. Je online aanwezigheid hoeft niet je corporate logo te zijn. Wat kan er nog symbool staan voor jullie?
Coca cola gebruikt het iconische flesje:https://www.facebook.com/cocacola
Visit Gent gebruikt een hartje rond de torenrij:https://www.facebook.com/gentfan?fref=ts
The Metropolitan Museum in NY gebruikt een afbeelding van de badge die je opgeklemd krijgt als bezoeker:https://www.facebook.com/metmuseum?fref=ts
Bovendien kan je nog veel doen met de ‘header’. Misschien moet daar dan wél je langwerpig logo in volle glorie staan.
En zoals bij zo veel dingen: when in doubt, try it out. Je zult meteen merken of het werkt.
Terechte opmerkingen, Nathalie. Vooral de suggestie voor een vierkante variant bij het ontwerp van een nieuw logo.
Een onderdeel uit een logo halen is voor veel organisaties niet realiseerbaar, denk ik, aangezien hun logo vaak hun naam is (bijvoorbeeld het MIAT).
De omslagfoto biedt inderdaad uitwijkmogelijkheden. In onze Facebooktraining benadrukken we daar zo vaak mogelijk mensen in te zetten. Maar dat sluit een combinatie met een logo niet uit natuurlijk.