Categorieën
blog training+coaching

Moe maar meer dan voldaan

Training Facebook Publiek CentraalMoe maar voldaan, meer dan voldaan hebben we deze namiddag Meer publiek met onze Facebook-pagina afgesloten, de  allereerste training+coaching van Publiek Centraal.

Moe omdat we ruim drie weken lang 20 organisaties – waaronder 11.11.11, Gezinsbond, vtbKultuur, EVA, MIAT en N-VA – intensief hebben gecoacht. Voldaan omdat we met zeer gemotiveerde deelnemers mochten werken die in minder dan een maand hun Facebookpagina echt meer publiek hebben bezorgd. We stonden er zelf van te kijken.

Twee halve dagen

We zijn op 28 mei gestart met een eerste sessie, in het Gentse MIAT. In plaats van daar een hele dag voor uit te trekken – voor veel opleidingen is dat te lang – hebben we daar twee halve dagen van gemaakt. Die tweede halve dag was dus vandaag, een dag waarop we de puntjes op de i konden zetten.

Het grootste werk is immers de voorbije weken geleverd. De deelnemers konden toen stap voor stap hun pagina verbeteren aan de hand van een checklist. Tegelijk mochten ze mij drie weken lang vragen stellen. Er zijn uiteindelijk 47 vragen gesteld, twee derde via een geheime Facebookgroep, de rest via mail. Een greep uit die vragen:

  • Waarom verschijnt de korte beschrijving van mijn organisatie niet in het infoblokje?
  • Waarom past ons logo past niet in de ruimte voor het vierkante fotootje boven de naam van de pagina?
  • Bij Studio Globo zie ik bovenaan naast de foto’s een mogelijkheid om in te schrijven op hun nieuwsbrief. Hoe integreer ik dat op onze Facebookpagina?
  • We hadden vroeger een persoonlijk profiel met onze organisatie en nu een pagina. Wat zetten we op het profiel en wat op de pagina?
  • Het lukt me niet om een bericht van anderen op de pagina te zetten.
  • Ik ga binnenkort enkele weken met vakantie en ben al tekstjes op Facebook aan het plaatsen met een planning erbij (uitgesteld publiceren). Staat er een limiet op het aantal tekstjes?
  • Moeten we in onze berichten de persoonlijke voornaamwoorden je/jij gebruiken in plaats van u?
  • Hoe zit het met portretrecht als we foto’s achter de schermen publiceren? Moeten we aan onze medewerkers telkens toestemming vragen?
  • Kan ik vanuit een pagina mensen taggen?
  • Hoe komt het dat Google onze Facebookpagina moeilijk vindt?

De antwoorden op sommige van die vragen publiceren we de komende weken ook op deze website.

Maar nu dus even een frisse pint.

Ik bedank hier nadrukkelijk alle deelnemers aan deze training+coaching. Door hun inzet, hun vragen en hun bereidheid om ervaringen en zelfs tips uit te wisselen zijn ook zij partners geworden in het verhaal van Publiek Centraal. Merci!

Aan het MIAT, dat mooie Gentse museum aan de Leie, een bijzondere dank voor zijn gastvrijheid.

Dit is meteen het slot van ons kleine dagboek over deze opleiding. De andere afleveringen vind je hier. De volgende training+coaching Meer publiek met onze Facebook-pagina vindt plaats op 3 en 26 september in Leuven. Nadien trekken we naar Hasselt, wellicht in oktober.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.