Inspirerende voorbeelden van storytelling in social profit

Op Publiek19 komen De Kringwinkels en publiq vertellen hoe ze verhalen hebben ingezet in een nationale campagne. Het zijn twee erg inspirerende voorbeelden van storytelling in social profit.

De Kringwinkels zetten de verhalen van hun medewerkers in als promotie voor de Dag van de Kringwinkel in oktober.  Er verschenen verhalen in het Kringmagazine, vijf videoverhalen werden via Facebook en website verspreid.

In de Kringwinkels werken meer dan vijfduizend mensen. In elk van de vijf video’s vertelt een Kringmedewerker hoe moeilijk het was om een plaats te vinden op de arbeidsmarkt en welke impact de Kringwinkel op die zoektocht heeft gehad.

Op Publiek19 komt Liesbeth De Schamphelaere van Komosie de campagne toelichten.

Expeditie UiTPAS

publiq zette storytelling in voor de campagne Expeditie UiTPAS. UiTPAS is een spaar- en voordelenprogramma dat vrijetijdsparticipatie wil stimuleren, met extra aandacht voor mensen in armoede.

Voor Expeditie UiTPAS doorkruiste journalist Bart Noels een week lang Vlaanderen en Brussel op zoek naar inspirerende verhalen over UiTPAS. Hij ontmoette communicatiemedewerkers, mensen uit de welzijnssector, directeurs en medewerkers van cultuurcentra, pashouders… voor een unieke blik achter de schermen.

Deze roadtrip leverde verschillende types B2B-content op, die nog lang na deze week bruikbaar zijn. Op Publiek19 komen Nienke Robbrecht en Frederik Bastiaensen van publiq toelichten hoe ze met de gecreëerde content aan de slag gaan en wat de reacties en resultaten zijn.

Storytelling Room

De praktijkverhalen van De Kringwinkels en publiq zijn te horen in de Storytelling Room, die door door videomarketeer Els Ameloot (Mov-i) en storyteller Rudy Pieters (Publiek Centraal) wordt samengesteld.

De details over de slotsessie in de Storytelling Room zijn ondertussen bekend. Samen met Els Ameloot en Rudy Pieters leren de deelnemers een goed verhaal opbouwen en naar video vertalen met behulp van het Storycanvas. Rudy maakte van dat Storycanvas gebruik bij de opnames van de vijf videoverhalen van De Kringwinkels.

Themaruimtes met workshops

De andere themaruimtes op Publiek19 zijn de Social Room, Digital Room, Young Room en Experience Room. Elke ruimte krijgt een eigen keynote, een workshop en inspirerende praktijkvoorbeelden en demosessies.

Enkele keynotesprekers zijn al bekend. Eric Goubin (Kortom en Thomas More Hogeschool) legt organisaties uit hoe ze hun communicatiedienst kunnen verbeteren, international framing-expert Baldwin Van Gorp (KU Leuven) hoe ze zelf hun frame kunnen bepalen, digitaal stratege Kel Wouters (So Buzzy) wat ze van commerciële campagnes op sociale media kunnen leren, en digital marketeer Herman Maes (Dailybits, Thomas More, intracto) hoe ze hun e-mailmarketing naar een hoger niveau kunnen tillen.

Impact-experte Kaat Peeters (Sociale Innovatiefabriek) volgt de hele dag en verwerkt haar indrukken in haar slotverhaal. Wie de inspiratiedag opent met de algemene keynote, maken we volgende maand bekend.

Inschrijvingen

De inschrijvingen voor Publiek19 lopen als een trein. Een maand na de start van de inschrijvingen hebben zich al meer dan 270 mensen ingeschreven. Tot 15 januari geniet je vroegboekkorting.

Alle praktische info vind je op deze pagina. Meteen inschrijven kan via deze link of de knop hieronder.

Publiek19 vindt plaats op 19 maart 2019 in de Gentse Vooruit en is een initiatief van AmuseeVous, Cultuurconnect, Digiraf, FARO, I Like Media, Kortom, Mediaraven, Publiek Centraal en publiq, met de steun van de Stad Gent .

 

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *