Eerste opleiding ‘Van storycanvas tot video’ in 2020

De eerste opleiding Van storycanvas tot video voor 2020 ligt vast: donderdag 26 maart in Brussel. Het aantal plaatsen is beperkt tot 8.

Verhalenmakers - Opleiding Van storycanvas tot video

In de opleiding leer je een inspirerend verhaal maken over je eigen organisatie, met behulp van het storycanvas van Verhalenmakers. Dat verhaal zet je meteen om in een video.

Op het eind van de dag ga je met een zelf opgebouwd, zelf opgenomen en zelf gemonteerd videoverhaal naar huis.

De trainers zijn Rudy Pieters  (Verhalenmakers, Publiek Centraal, Universiteit Gent, Hogeschool Gent, Vives) en VRT-journalist en smartphone-expert Job Van Nieuwenhove (Studio Bonobo, I Like Media).

Inschrijven kan via de website van Verhalenmakers.

Betaal met een verhaal op Publiek20

Betaal met een verhaal op Publiek20

Inspiratiedag Publiek20 zal weer boordevol praktijkverhalen over communicatie zitten. Organisaties kunnen zelf een case voorstellen. Dan betalen ze niets voor de inspiratiedag. Of beter: ze betalen met met hun verhaal.

Op Publiek20, op 10 maart in de Vooruit in Gent, krijgen de deelnemers niet alleen experts en workshops geserveerd, ze zullen ook uit een pak praktijkverhalen van collega's kunnen kiezen.

inspiratiedag Publiek19

Heb je zelf zo'n praktijkverhaal, een inspirerende case rond communicatie in social profit en overheid? En wil je die delen met collega’s op de inspiratiedag? Dan hoef je helemaal niets te betalen. Want je betaalt al met je verhaal.

Een sessie in een themazaal

Betaal met een verhaal noemen we die campagne, al enkele jaren een succesnummer op onze inspiratiedag.

Voor deze editie krijgen de geselecteerde verhalen een plaats in de themazalen (sociale media, digitaal, beleving, storytelling, jongeren, strategie). Je verhaal wordt daar dus een van de sessies. Sommige kleinere verhalen kunnen we bundelen tot één sessie.

Reageer vóór 22 november

Langer dan een half uur hoeft je verhaal niet te duren. Een presentatie is aangewezen, maar ook die hoeft niet uitgebreid te zijn: enkele beelden ter ondersteuning volstaan. We coachen je in elk geval vooraf om de impact van je verhaal zo groot mogelijk te maken.

Heb je dus een interessant praktijkvoorbeeld rond communicatie en marketing in social profit en overheid? Vul dan voor 22 november dit formulier in.

Een jury met vertegenwoordigers van de organisaties achter Publiek20 maakt in de loop van december een selectie.

Inspiratiedag is bijna volzet

De inschrijvingen voor Publiek20 gaan ondertussen bijzonder hard. Met nog 4 maanden te gaan zijn we begonnen aan de laatste 150 plaatsen (van de 500). Het zal dus opnieuw gonzen van de bedrijvigheid daar in de Vooruit op 10 maart.

Ondertussen zijn de eerste namen op de affiche bekend. Het zijn Freek Stevens (influencermarketing), Danny Oosterveer (data-bedreven marketing) en Tom Rumes (video met smartphone). Volgende week maken we de naam van de keynote-spreker bekend.

Publiek20 vindt plaats op 10 maart 2020 in de Gentse Vooruit en is een initiatief van AmuseeVous, Cultuurconnect, Digiraf, FARO, I Like Media, Kortom, Mediaraven, Publiek Centraal, publiq, Verhalenmakers en Vooruit, met de steun van de Stad Gent. Inschrijven kan enkel via de website van Publiek Centraal.

De derde naam voor Publiek20: Danny Oosterveer over databedreven marketing

Danny Oosterveer

De derde naam voor Publiek20 is een Nederlandse topper: Danny Oosterveer. In de Digital Room van Digiraf legt hij uit hoe data je marketing en communicatie beter maken. 

Je kunt bijna geen event bezoeken of krant of magazine lezen of er wordt wel wat gezegd over data en big data. Maar dat blijft vaak heel vaag. Het gaat vaak over hoeveelheden gegevens. Maar wat kan ik er nu concreet mee?

Organisaties in social profit en overheid doen vandaag nauwelijks iets met hun data. Nochtans kun je met een klein beetje verstand van data veel betere beslissingen nemen voor je marketing en communicatie. Danny Oosterveer legt aan de hand van veel voorbeelden uit hoe dat in elkaar zit.

Data-bedreven marketeer

Danny Oosterveer is data-bedreven marketeer bij dierenpark Burgers’ Zoo in het Nederlandse Arnhem, waar hij uitkijkt op de pinguïns. Hij is auteur van het boek Digital Analytics (Noordhoff Uitgevers).

Daarnaast is hij ook actief als spreker en als docent, en geeft hij strategisch marketingadvies. In het verleden was Danny werkzaam als marketeer bij Marketingfacts.

Meer dan 300 inschrijvingen

Publiek20 vindt plaats op 10 maart 2020 in de Gentse Vooruit. De inspiratiedag palmt het hele gebouw in.

De inschrijvingen gaan harder dan ooit. We zijn de kaap van driehonderd inschrijvingen ondertussen gepasseerd.

Wellicht zijn alle 500 plaatsen nog voor het eind van dit jaar de deur uit. Publiek19 was ook al geruime tijd van tevoren uitverkocht.

Themazalen

Net zoals op Publiek19 zijn er verschillende themazalen, elk met een eigen keynotespreker, eigen praktijkverhalen en pratijksessies. De thema’s zijn sociale media (curator: I Like Media), digitaal (Digiraf), jongeren (AmuseeVous), beleving (Cultuurconnect), storytelling (Verhalenmakers) en communicatiestrategie.

Freek Stevens is de eerste spreker waarvan we de naam bekend maakten. Hij geeft de keynote in de socialemediazaal van I Like Media. In de Storytelling Room van Verhalenmakers geeft Tom Rumes een workshop video’s maken met smartphone.

Publiek20 is een initiatief van AmuseeVous, Cultuurconnect, Digiraf, FARO, I Like Media, Kortom, Mediaraven, Publiek Centraal, publiq, Verhalenmakers en Vooruit, met de steun van de Stad Gent.

Inschrijven kan via deze pagina.

De tweede naam voor Publiek20: Tom Rumes over video’s maken met smartphone

Tom Rumes

De tweede naam voor Publiek20: Tom Rumes. De storytelling-expert geeft een workshop video’s maken met smartphone in de storytelling-zaal van Verhalenmakers. 

Tom Rumes doceert al vijftien jaar Storytelling en Regie aan Thomas More Mechelen. Vanuit zijn ruime ervaring als mediamaker geeft hij gastcolleges over storytelling en nieuwe mediatrends, in binnen- en buitenland. 

Daarnaast is Tom coauteur van het boek How to story en startte hij innoverende projecten zoals Jail TV en de interactieve documentaire Brickland.

Video’s maken met smartphone

Op Publiek20 geeft hij tweemaal een workshop over video’s maken met smartphone.

Voor social media is de return on investment vaak te laag om telkens een professionele videoploeg in te schakelen. In deze workshop dus geen grote camera’s en montagecellen, maar enkel je smartphone als Zwitsers zakmes.

Na deze workshop kun je zelf een videoverslag van A tot Z afwerken volgens de basisregels van de beeldtaal. Niet enkel techniek, maar ook storytelling voor video komt aan bod.

Bijna 300 inschrijvingen

Publiek20 vindt plaats op 10 maart 2020 in de Gentse Vooruit. De inspiratiedag palmt het hele gebouw in.

De inschrijvingen gaan harder dan ooit. We naderen nu snel de kaap van driehonderd inschrijvingen.

Wellicht zijn alle 500 plaatsen nog voor het eind van dit jaar de deur uit. Publiek19 was ook al geruime tijd van tevoren uitverkocht.

Themazalen

Net zoals op Publiek19 zijn er verschillende themazalen, elk met een eigen keynotespreker, eigen praktijkverhalen en pratijksessies. De thema’s zijn sociale media (curator: I Like Media), digitaal (Digiraf), jongeren (AmuseeVous), beleving (Cultuurconnect), storytelling (Verhalenmakers) en communicatiestrategie.

Freek Stevens is de eerste spreker waarvan we de naam bekend maakten. Hij geeft de keynote in de socialemediazaal van I Like Media.

Publiek20 is een initiatief van AmuseeVous, Cultuurconnect, Digiraf, FARO, I Like Media, Kortom, Mediaraven, Publiek Centraal, publiq, Verhalenmakers en Vooruit, met de steun van de Stad Gent.

De vroegboekkorting loopt nog tot 20 oktober. Inschrijven kan via deze pagina.

De eerste spreker voor Publiek20: Freek Stevens over influencers

De eerste spreker voor Publiek20 is bekend: Freek Stevens. De influencer-expert geeft zijn keynote in de socialemediazaal van I Like Media. 

Denk je bij het woord influencers spontaan aan bikini-babes op parelwitte stranden en vloggers die nieuwe gadgets promoten? Kijk dan eens verder dan de clichés en ga op zoek naar de influencers die in jouw organisatie ongetwijfeld ook aanwezig zijn. 

Freek Stevens kadert wat het verschil is tussen een influencer en een ambassadeur of advocate en hoe je ervoor kunt zorgen dat je collega’s, klanten, bestuurders … elk op hun manier hun netwerk kunnen beïnvloeden (online én offline) om zo de boodschap van je organisatie op een heel authentieke manier verspreid te krijgen. 

Digital marketeer

Freek vond zijn liefde voor sociale media als stafmedewerker bij Scouts en Gidsen Vlaanderen. De skills die hij daar ontwikkelde, schaafde hij bij tijdens jobs voor andere jeugdbewegingen en CM-Midden Vlaanderen.

Naast zijn passie voor non-profit verruimde hij zijn horizonten in de privé als digital marketeer, eerst bij Invisible Puppy, nu bij Punchline. Alsof hele dagen op Facebook zitten nog niet genoeg is helpt hij als kernlid mee de community van VLCM te ondersteunen.  

Al 220 inschrijvingen

Publiek20 vindt plaats op 10 maart 2020 in de Gentse Vooruit. De inspiratiedag palmt het hele gebouw in.

De inschrijvingen gaan harder dan ooit. Nog voor één naam was bekendgemaakt, kwamen al 220 inschrijvingen binnen.

Dat betekent dat de inspiratiedag al bijna voor de helft volzet is. Wellicht zijn alle 500 plaatsen nog voor het eind van dit jaar de deur uit. Publiek19 was ook al geruime tijd van tevoren uitverkocht.

Themazalen

Net zoals op Publiek19 zijn er verschillende themazalen, elk met een eigen keynotespreker, eigen praktijkverhalen en pratijksessies. De thema’s zijn sociale media (curator: I Like Media), digitaal (Digiraf), jongeren (AmuseeVous), beleving (Cultuurconnect), storytelling (Verhalenmakers) en communicatiestrategie.

Freek Stevens geeft dus de keynote in de socialemediazaal van I Like Media.

Publiek20 is een initiatief van AmuseeVous, Cultuurconnect, Digiraf, FARO, I Like Media, Kortom, Mediaraven, Publiek Centraal, publiq, Verhalenmakers en Vooruit, met de steun van de Stad Gent.

De vroegboekkorting loopt nog tot 20 oktober. Inschrijven kan via deze pagina.

Storytelling maakt zware kost verteerbaar

Storytelling maakt zware kost verteerbaar

Hoe krijg je je publiek zover dat het meer dan twee uur de resultaten van een grootscheeps onderzoek naar ongelijkheid blijft slikken? Het was de grote uitdaging die The Village, een van de buitenbeentjes op Theater aan Zee, zichzelf had gesteld. Het was aangekondigd als een “theatrale wandeling”. De deelnemers konden op de Oostendse Oosteroever op eigen tempo een parcours volgen met behulp van een interactieve app.

The Village

De wandeling zou makkelijk twee uur duren, zei de man die me bij de smartphone bezorgde. Ik deed er uiteindelijk vier uur over. En heb mij dat geen minuut beklaagd. Niet evident, want de makers van The Village hadden een jaar lang een “uitgebreid vooronderzoek” verricht naar ongelijkheid in Vlaanderen en Nederland. De wandeling was het resultaat van dat onderzoek.
Dat ik op een prachtige zomerdag in een prachtige stad aan zee vier uur lang naar onderzoeksresultaten hebben lopen luisteren en kijken, komt niet alleen doordat we halfweg ineens een pint zijn tegengekomen – die smaakte, dat zeker – maar vooral doordat de makers zich overvloedig van storytelling hebben bediend om hun punt te maken.

Slagingskans

Dat bleek het duidelijkst bij het begin van de wandeling. Op een grasplein waren enkele houten huisjes geplaatst. Elk huisje vertelde het verhaal van een ander kind. De deelnemer moest telkens in het huisje gaan staan en kreeg via de koptelefoon en het scherm allerlei informatie over dat kind. Het ene kind krijgt veel aandacht van zijn ouders, het andere groeit op in een gezin van hardwerkende ouders die amper de tijd hebben voor hun kroost. Allemaal hebben ze dromen voor hun latere leven – Brandon wil bijvoorbeeld graag dokter worden – maar of ze die zullen realiseren, hangt voor een belangrijk deel af van hun huidige situatie, hun huidige verhaal. Brandon, Mawa, Sara, Olivier, Jules en Celia: zes verschillende, herkenbare dromen, zes verschillende, herkenbare verhalen.
Na elk verhaal kwam een armoede-expert aan het woord. Die overliep het verhaal systematisch, overliep daarbij een reeks kenmerken: wat was de afkomst van het kind, zijn thuis- en schoolsituatie, zijn taalvaardigheid, zijn netwerk en zijn financiële vooruitzicht? Om het aanschouwelijk te maken verscheen op het schermpje een score bij elk kenmerk. De taalvaardigheid kon bijvoorbeeld slecht zijn omdat de ouders geen tijd hadden om het te helpen bij schoolwerk.
Al die scores leidden uiteindelijk naar één algemene score: een “slagingskansberekening voor de toekomst” van elk kind. Op basis van alle kenmerken werd voorspeld hoe groot de kans was dat het kind later zou slagen in het leven. Vaak waren dat ontluisterende conclusies.

Wetenschappelijke rapporten

Verrassend waren de eindscores allerminst. We weten allemaal welke factoren een invloed hebben op hoe het leven van een kind later zal verlopen. Om de haverklap verschijnen dikke wetenschappelijke rapporten daarover. In de media worden we ermee om de oren geslagen. Ik weet zeker dat ik het in The Village snel had opgegeven als ik op mijn koptelefoon enkel die armoede-expert aan het woord had gehoord met algemene statistieken over de impact van thuis- en schoolsituatie, taalvaardigheid etcetera.

Verhalen als locomotief

Toch bleef ik luisteren. Dankzij de verhalen. En vooral dankzij de trekkersrol die de verhalen kregen. Door bij elk kind met een verhaal te beginnen, werd abstracte materie ineens heel concreet en bleef ik nadien makkelijker de droge informatie volgen. Het verhaal werkt als locomotief voor zo’n rapport. Storytelling maakt zware kost verteerbaar. De meeste mensen negeren de cijfers en argumenten die dagelijks over het internet worden uitgekieperd. Maar presenteer ze in de vorm van een verhaal en je hebt hun aandacht. En als je hun aandacht hebt, kun je hen en passant nog wat statistieken meegeven en zullen die langer blijven hangen. Want het zijn dan meer dan cijfers; de cijfers staan voor echte mensen.

Drogere materie

Steeds vaker zie ik rapporten die dat stramien volgen. Bij de Koning Boudewijnstichting bijvoorbeeld kwam ik twee jaar geleden al dit rapport over ouderenzorg tegen. Elk hoofdstuk begint met een kort verhaal, niet langer dan één pagina, rond iemand van de doelgroep waarover het rapport gaat. Na dat verhaal volgt de drogere materie, het eigenlijke rapport.

Storytelling in TED Talks

Ook TED-lezingen hebben daar een groot stuk van hun succes aan te danken. Niet alleen zijn ze kort, ze zijn ook vaak heel aanschouwelijk, omdat ze gebruik maken van storytelling (wetenschappers worden daarin veelal gecoacht door de organisator). Een willekeurig voorbeeld: de TED talk van geheugenexperte Elizabeth Loftus.
Ze steekt meteen van wal met het verhaal van de jongeman die onterecht opgepakt en veroordeeld wordt voor een verkrachting. Loftus begint niet met zich voor te stellen, ze begint niet met haar theorie uit de doeken te doen. Nee, meteen het verhaal. En meteen heeft ze onze aandacht. Zodra ze die heeft, ontvouwt ze haar theorie over valse herinneringen. Geen simpele kost, maar we snappen meteen wat ze wil zeggen. Dankzij het verhaal, dankzij storytelling. Wil je zelf aan de slag gaan met storytelling? Verhalenmakers maakt niet alleen verhalen, we helpen je ook verhalen maken, onder meer via opleidingen storytelling.

Musea omarmen storytelling: het verhaal van Joseph

Precies honderd jaar geleden schilderde Théodore Géricault zijn beroemde Vlot van de Medusa. Nu pas weten we wie de zwarte man is die daar zo heftig om hulp zwaait. Een mooi voorbeeld van hoe musea steeds nadrukkelijker storytelling omarmen.

Musea en storytelling: Olympia van Manet.
Olympia van Manet.

Musea zitten op bergen verhalen, misschien nog meer dan andere organisaties. Je hebt de verhalen over wie de objecten heeft gemaakt die in het museum te zien zijn. Over wie het museum zelf gemaakt heeft ook, en over de makers van zijn tentoonstellingen – geknipt materiaal voor achter-de-schermenverhalen.

Je het verhaal dat als een rode draad door een tentoonstelling loopt natuurlijk. Uitgekiende storytelling kan het verband tussen de meest uiteenlopende objecten blootleggen.

Musea tonen mensen

En dan heb je een bijzondere categorie: de verhalen van mensen die zijn afgebeeld in het museum, op foto’s en video’s, in beeldhouwwerken en op schilderijen.

De jongste tijd zie ik steeds vaker tentoonstellingen met die insteek. Wie zijn de mensen op het schilderij? Hoe komen ze daar terecht? Wat is hun band met de kunstenaar?

Om van een kunstwerk te genieten hoef je het misschien niet allemaal te weten. Maar het zijn vaak verhalen die de moeite waard zijn om te vertellen. Zeker als het om mensen gaat wier verhalen te lang verzwegen zijn.

Het zwarte model

Laatst was ik in het Musée d’Orsay voor Le modèle noir de Géricault à Matisse, een baanbrekende tentoonstelling over vergeten zwarte mensen die in wereldberoemde kunstwerken te zien zijn – en niet zomaar als figurant te zien zijn maar prominent.

Denk aan de vrouw die bij het bed van de naakte Olympia (1863) van Manet staat. Ze heette Laure, vertelt de tentoonstelling. Weinig is over haar bekend, zelfs haar achternaam niet. Maar alles wat wel te achterhalen viel, bracht het museum samen in een verhaal, samen met andere schilderijen waarop Laure te zien is.

Ze blijkt een verpleegster geweest te zijn die bijkluste als model. Rijk is ze niet geworden van haar centrale rol in Olympia. Uit rekeningen blijkt dat ze in een armoedig flatje in het elfde arrondissement van Parijs woonde.

Musea en storytelling: Het vlot van de Medusa van Géricault.
Het vlot van de Medusa van Géricault.

Het Vlot van de Medusa

Van een ander zwart model, Joseph, viel iets meer te weten te komen. Hij is eveneens prominent te zien op een icoon van de Franse schilderkunst: Het vlot van de Medusa (1818-19) van Théodore Géricault.

Hij is de man die, hoog boven de anderen uittorenend, met een doek om hulp zwaait. Zijn krachtige bewegingen en donkere huidskleur contrasteren sterk met de andere, lijkbleke schipbreukelingen, die meer dood dan levend zijn.

Van acrobaat tot model

Joseph werd rond 1793 geboren in Haïti, toen nog de Franse kolonie Saint-Domingue. Hij arriveerde rond zijn tiende in Marseille, ging als acrobaat in Parijs werken en werd daar door Géricault ontdekt, die hem als model inzette.

Ook andere schilders vereeuwigden Joseph, onder meer Ingres. Hij was zelfs een tijdje een van de vaste modellen van de Parijse kunstacademie. En hij werd daar beter voor betaald dan Laure.

Musea en storytelling: Joseph, in een schets van Géricault.
Joseph, in een schets van Géricault.

Impact van storytelling

Géricault zelf legde Joseph meermaals vast op doek. Ook de schetsen kregen een plaats in de tentoonstelling. Een terechte keuze. Met elk feitje, elk beeld dat wordt teruggehaald, krijgt het verhaal van Joseph meer vorm en wordt de anonieme figuur een mens van vlees en bloed – dat is wat storytelling op de eerste plaats doet.

De impact van de tentoonstelling was dan ook groot. De critici waren enthousiast. “Eindelijk staat die andere vrouw op Manets schilderij Olympia centraal”, kopte De Morgen. Sommige kunstwerken kregen dankzij Le modèle noir zelfs een andere naam.

En wij, kijken we nu anders naar Olympia en Het Vlot? Ja. Een kunstwerk is niet alleen een object dat we mooi of lelijk vinden. Het is ook een kruispunt van verhalen. En verhalen bepalen hoe we kijken naar de wereld. Aan de musea om zoveel mogelijk van die verhalen en van de mensen die er een rol in spelen van de vergetelheid te redden en aan hun publiek te tonen. Als het om mensen gaat wier verhaal al te lang verzwegen werd, is dat zelfs een plicht.

Musea en storytelling: Joseph, in een andere schets van Géricault.
Joseph, in een andere schets van Géricault.

Wil je zelf aan de slag gaan met storytelling? Verhalenmakers maakt niet alleen verhalen, we helpen je ook verhalen maken, onder meer via opleidingen storytelling.

7 tips van de deelnemers van onze opleiding

7 tips van de deelnemers van onze opleiding

De tweede opleiding Storytelling voor social profit en overheid van dit jaar zit erop (dit najaar komt er nog een derde). We vroegen de deelnemers op het eind zelf elk een tip te geven voor organisaties die met storytelling aan de slag willen gaan. Dit zijn hun 7 tips.
tips voor storytelling

1. Storytelling begint bij authenticiteit

Vertel een authentiek verhaal. Hang het op aan één concrete persoon, een mens van vlees en bloed die een herkenbaar probleem moet zien op te lossen. Verzin geen held. Collega’s, vrijwilligers, je publiek: je organisatie zit vol van de authentieke verhalen.

2. Vertel 1 verhaal tegelijk

Je publiek zal je verhaal alleen volgen als dat verhaal helder is, als de held één duidelijk doel voor ogen heeft, als dat doel de oplossing van één duidelijk probleem is. Een verhaal waarbij de held meerdere problemen tegelijk moet zien op te lossen (geen geld, geen tijd, geen kennis …), wordt al snel onduidelijk. Het gaat verschillende richtingen uit en dan haakt je publiek nog voor het einde af.

3. Niet je organisatie is de held

Via verhalen zet je je organisatie in de kijker, maar het is niet de bedoeling van je organisatie de held te maken, anders krijg je promotie die vermomd is als een verhaal, en dan voelt je publiek zich bekocht. Je held is een gewoon persoon die een probleem wil oplossen. Hij wil zijn woning energiezuiniger maken bijvoorbeeld. Jouw organisatie kan daarvoor de oplossing hebben, de Woningpas van de Vlaamse overheid, maar het is nog altijd de held die het initiatief moet nemen. De held lost zelf het probleem op, maar met jouw hulp – een belangrijke nuance.

4. Storytelling in plaats van tips

Je hebt veel expertise in je domein en kunt je publiek dus veel tips geven, bijvoorbeeld over studeren in Brussel. Maar je kunt die tips ook als verhalen verpakken, verhalen van studenten die iets bijzonders hebben meegemaakt op een bepaalde plaats in Brussel. Tips kun je overal vinden, verhalen zijn uniek.

5. Toon wat je achter de schermen doet

Zeker online kun je veel verhalen over je eigen organisatie vertellen: over je ontstaan, je evolutie, je succesvolle projecten. Ook over wat je vandaag doet, de projecten die je nu aan het realiseren bent, kun je veel vertellen. Sociale media zijn de ideale kanalen voor deze making of-verhalen achter de schermen.

6. Vergeet de schurk niet

Een verhaal begint altijd bij een held, een mens van vlees en vloed. Maar die zal de aandacht van het publiek pas trekken (en vasthouden) als die met een probleem geconfronteerd wordt. Een goede held kan niet zonder een schurk.

7. Het obstakel hoeft niet altijd expliciet

In storytelling voor onze organisatie is de schurk natuurlijk meestal geen echte mens; die vind je vooral in films en romans. In onze verhalen is de schurk een abstracter obstakel: de held heeft te weinig geld, wordt ziek, mist de juiste informatie. Dat obstakel hoeft niet altijd expliciet genoemd te worden. Als Jolien, kotstudent in Brussel, vertelt dat ze ook in Antwerpen en Leuven op kot heeft gezeten maar dat ze Brussel het leukst vindt omdat “je nooit weet echt weet, als je de hoek om draait, wat je gaat tegenkomen”, dan geeft ze impliciet haar obstakel aan: Antwerpen en Leuven waren haar te voorspelbaar. Met dank aan Merijn Van den Eede, Katrijn Devlaminck, Liesbet Corthout, Zeno Demaerschalk, Peter Van Eetvelde, Stijn Wastyn, Judith Spillemaeckers en Tessa Delbeke. Wil je zelf aan de slag gaan met storytelling? Verhalenmakers maakt niet alleen verhalen, we helpen je ook verhalen maken, onder meer via opleidingen storytelling.

Wat de Brusselse dino’s ons over storytelling leren

Ineens, zonder dat ik het gepland had, stond ik tussen de dinosaurussen. En in dat prachtige Museum voor Natuurwetenschappen besefte ik andermaal: geen verhaal zonder tijdlijn. En vooral: geen tijdlijn zonder verandering.

Geen storytelling zonder verandering: Arkhane.
Arkhane, de nieuwe gast.

Ik wilde vorige week eigenlijk alleen maar even naar Brussel voor een lunch – met Helga Basteleurs en Kurt Jacobs van de Gezinsbond, twee keien van communicatiemensen, met het hart op de juiste plaats, collega’s die ik al veel te lang niet meer had gezien.

Het plan was: na de lunch met de metro terug naar Brussel-Zuid, meteen weer op de trein naar Gent. Maar toen bedacht ik ineens dat ik me vlak bij het Museum voor Natuurwetenschappen bevond. En dat ze daar sinds kort een nieuwe gast hebben, Arkhane, een 150 miljoen jaar oude allosauriër. Die wilde ik wel even gaan begroeten.

Galerij van de Evolutie

Veel tijd had ik niet, maar een half uur, dat kon er wel af. Voor ik het wist, waren er twee uur voorbij.

Het museum heeft – heel slim – Arkhane halfweg de Galerij van de Evolutie opgesteld. Die enorme zaal heb ik altijd wat verwaarloosd, telkens opnieuw blijf ik bij die betoverende iguanodons van Bernissart in de centrale zaal hangen. Maar nu moest ik er wel heen, voor de nieuwe gast.

Geen storytelling zonder verandering: Galerij van de Evolutie.
De Galerij van de Evolutie.

De Galerij van de Evolutie vertelt het verhaal van het leven op aarde, van het prilste begin, honderden miljoenen jaren geleden, tot vandaag, van de eerste bacteriën, over de dinosaurussen, tot de dieren waar de mens zelf zijn stempel heeft op gedrukt. Het is één stoet van skeletten, fossielen en vreemdsoortige afbeeldingen.

Termen als Cambrium, Devoon, Carboon, Jura en Eoceen vliegen je om de oren. Welbeschouwd een ver-van-mijn-bed-show, tenzij je een geoloog of iets van die strekking bent. 99 procent van het verhaal speelt zich honderdduizenden, miljoenen jaren voor de komst van de eerste mensachtige af. En toch zit je meteen in het verhaal. Dankzij de tijdlijn.

Tijdlijn

Al in het gangetje dat je naar de Galerij van de Evolutie leidt, lees je waar je bent. -3800 miljoen jaar staat er, in koeien van letters. Daar begint het dus. Zelfs al kunnen we ons die 3,8 miljard jaar niet voorstellen, het voelt vertrouwd. Omdat je in het begin van elk verhaal een tijdsaanduiding verwacht. (Er was eens, heel lang geleden … )

En omdat je weet dat je verderop in het verhaal een nieuwe tijdsaanduiding mag verwachten, een nieuw blaadje op de scheurkalender dat de held wat verder op de tijdlijn doet belanden.

Ook hier is dat het geval. Om de twintig passen krijg ik een nieuw jaartal voor de voeten. Bij –542 miljoen jaar kom ik het Cambrium binnen, bij -200 miljoen jaar het Jura, bij -10.000 jaar zowaar al het heden. De held van dit verhaal is geen mens natuurlijk, die krijgt op het eind even een figurantenrol, in deze galerij is het leven zelf de hoofdpersoon.

Geen storytelling zonder verandering: Galerij van de Evolutie.
Het begin van de Galerij van de Evolutie.

Verandering

Maar een tijdlijn op zich volstaat niet. Hij werkt alleen maar als er bij elke tijdsaanduiding iets verandert.

Verandering is een van de basisingrediënten van storytelling. Op het einde van elk verhaal moet de held veranderd zijn. Het is de voortdurende verandering onderweg naar dat eindpunt die ervoor zorgt dat je publiek je verhaal blijft volgen. Anders stapel tijdstippen op en valt je publiek in slaap.

Dat heeft dit museum zeer goed begrepen – met een naam als de Galerij van de Evolutie heeft deze zaal natuurlijk een reputatie te verdedigen. Bij elk jaartal krijg je te lezen wat er op dat moment verandert. “542 miljoen jaar geleden ontwikkelden de geleedpotigen voor het eerst ogen”, lezen we ergens in het begin. Halfweg, vlak bij Arkhane, staat: “252 miljoen jaar geleden verdwenen plotseling 95 procent van de soorten.”

Geen storytelling zonder verandering: Galerij van de Evolutie.
Een van de videoschermen met bewegende tijdlijn.

Die nadruk op verandering wordt nog duidelijker op de videoschermen. Die laten voor elke periode, zelfs voor de komende 50 miljoen jaar, zien hoe de hele planeet er toen uitzag, of straks zal uitzien.

En vooral: je ziet het veranderen terwijl je erop staat te kijken. Terwijl bovenaan de tijdbalk naar rechts schuift, miljoenen jaren tegelijk in minder dan een minuut, zie je de continenten van elkaar wegdrijven en merk je hoe wisselende temperaturen het aardoppervlak van kleur doen veranderen.

Pageturner

Het verhaal van de evolutie speelt zich hier voor je ogen af. Het mag zich dan allemaal onwezenlijk ver mijn bed afspelen, je beleeft deze galerij als een pageturner.

Arkhane en co hebben mij vandaag opnieuw doen beseffen: een verhaal werkt alleen maar als je het publiek een tijdlijn als houvast geeft – en die tijdlijn werkt alleen maar als elke tijdsaanduiding voor verandering staat.

Wil je zelf aan de slag gaan met storytelling? Verhalenmakers maakt niet alleen verhalen, we helpen je ook verhalen maken, onder meer via opleidingen storytelling.

Held zoekt verhaal: 5 tips voor storytelling die inspireert

Hoe kies je een goede hoofdpersoon voor je verhaal? 5 tips om een held te kiezen waarmee jouw verhaal zich meteen in het hoofd van je publiek nestelt.

Kies een inspirerende held in storytelling.
Fotograaf: Gabriel Bassino | Bron: Unsplash

Steeds meer organisaties maken gebruik van storytelling in hun communicatie. Dat doet ons veel deugd. Maar het heeft ook een keerzijde.

Het aantal verhalen neemt toe, maar de aandacht van je publiek groeit natuurlijk niet. Steeds meer verhalen hengelen naar dezelfde beperkte aandacht. Hoe springt jouw verhaal eruit? Veel hangt af van de hoofdpersoon die je kiest.

1. Held van vlees en bloed

Hang je verhaal op aan één persoon. Daar begint storytelling mee. Kies daarbij voor een bestaand persoon. Ga geen helden zitten verzinnen. Dat kost onnodig energie. Ook in jouw organisatie struikel je ongetwijfeld over mensen die iets meegemaakt hebben waarvan anderen willen weten hoe het afliep, een verhaal waar je als buitenstaander op zijn minst enkele minuten van je kostbare tijd aan wil spenderen.

Kies iemand waarover je voldoende details kent. Dan kun je een held van vlees en bloed neerzetten. Dat maakt hem herkenbaar bij de doelgroep van je verhaal.

2. Gewone problemen

Een held is niet iemand die vliegtuigkapers overmeestert en het toestel weer veilig aan de grond zet (dat is een ander soort heldendom). Het is wel iemand die bepaalde problemen op zijn weg vindt, gewonemensenproblemen, en die actie onderneemt om die op te lossen, met vallen en opstaan, zoals wij allemaal doen, elke dag opnieuw.

De held wordt ziek, mist zijn trein, ziet zijn energiefactuur te hoog oplopen, kan niet stoppen met roken, weet niet wat hij komend weekend gaat doen, vindt geen oppas voor de kinderen, weet niet voor welke partij hij moet stemmen … Grote en kleine problemen, problemen van mensen van vlees en bloed.

3. Meteen voornaam en leeftijd

Geef zo vroeg mogelijk in het verhaal, liefst al in de eerste zin, de voornaam en leeftijd van je held. Hij wordt dan een uniek persoon. In een video- of fotoverhaal ziet de kijker de held natuurlijk voor zich. Maar met die voornaam en leeftijd erbij komt de hoofdpersoon pas helemaal de wereld van je publiek binnen, alsof twee mensen aan elkaar worden voorgesteld.

Bij een tekst- en gesproken verhaal doen naam en leeftijd nog iets extra. Ze doen automatisch een beeld van je held ontstaan in het hoofd van je publiek. Als ik mijn verhaal begin met “Natasha, 22 jaar, woont in Londen – op straat”, dan ziet iedereen meteen een Natasha in zijn verbeelding.

4. Uit de doelgroep

Je held kun je rekruteren uit je hele organisatie. Voor de hand liggende groepen zijn collega’s, vrijwilligers, je doelgroepen.

Maak het jezelf niet onnodig moeilijk. Probeer eerst of je iemand uit de doelgroep van je verhaal kunt vinden, de mensen aan wie je je verhaal vertelt en die je met het verhaal tot een bepaalde actie wil verleiden (zich inschrijven voor een activiteit, een brochure bestellen …). Vind je zo iemand, dan heb je meteen een zeer herkenbare held.

5. Een underdog

Je held mag dan wel gewone problemen op zijn weg vinden, kies bij voorkeur voor iemand voor wie het toch niet zo makkelijk is om dat probleem op te lossen. Een underdog noemen we zo iemand.

Een underdog is geen sukkelaar. Iedereen is wel eens de underdog. Dat ben je als je kaarten in een bepaalde situatie niet zo denderend liggen. Dan moet je harder je best doen om je probleem op te lossen.

Zevenkampster Nafi Thiam had zich net voor de Olympische Spelen geblesseerd aan de elleboog. Bij het speerwerpen, het voorlaatste nummer, was ze daarom geen favoriet. Zij was meer dan ooit de David die het tegen Goliath opnam. Toch won ze goud. Een medaille die nog meer glans kreeg door haar underdogpositie.

Mensen houden van verhalen over mensen die moeten knokken om er te geraken. Het zijn helden die inspireren.

Wil je zelf aan de slag gaan met storytelling? Verhalenmakers maakt niet alleen verhalen, we helpen je ook verhalen maken, onder meer via opleidingen storytelling.