Ieper op Tinder? Een inspirerend faalverhaal

Hoe kun je een mislukkende communicatiecampagne bijsturen? Wesley Butstraen van Toerisme Ieper brengt hierover een inspirerend faalverhaal op Publiek19.

Ieper scoorde de voorbije vijf jaar hoog op toeristisch gebied. De stad lag in het centrum van de vele herdenkingen van 100 jaar Eerste Wereldoorlog. Hierdoor kwam Ieper veel in beeld, maar vooral op een eenzijdige manier.

Ieper heeft zoveel meer te bieden aan bezoekers. Als nieuweling op de toeristische dienst – hij zit er nu bijna een jaar – stelde Wesley voor Ieper op een andere manier in beeld te brengen.

Romantisch

Dat de vestingen rond Ieper door de Ieperlingen zelf zijn gekozen tot meest romantische plek van de stad, en dat de twee vestingeilandjes de vorm van een hart hebben, bracht hem op het idee om Ieper op Tinder te zetten. “Wie matcht met onze stad?”

Hierrond werkte Toerisme Ieper een korte campagne uit. Na enkele hindernissen ging de campagne van start, maar al snel merkte de dienst er weinig schot in de zaak kwam. Ze haalden het minimum aantal matches niet om de actie te laten verdergaan.

“Maar dit betekent niet dat we niet uit deze campagne kunnen leren”, zegt Wesley. “Waar liep het fout en waar kunnen we aanpassingen doen?” Een faalverhaal dat iedereen die met communicatie bezig is, zal inspireren. En wie Wesley kent, weet dat dit een bijzonder half uur zal worden.

18 praktijkverhalen

Het verhaal van Toerisme Ieper is een van de 18 praktijkverhalen die via de campagne Betaal met een verhaal op de affiche van Publiek19 zijn beland. De organisaties komen gratis naar Publiek19 en vertellen in ruil daarvoor iets over een van hun communicatieacties, een praktijkverhaal waar de collega’s iets uit kunnen leren.

Zestien praktijkverhalen staan in de Concertzaal geprogrammeerd, in de vorm van Sofaverhalen. Twee verhalen kun je in de Theaterzaal beluisteren: een van Vooruit over de nieuwe huisstijl van het kunstencentrum, en het verhaal van Wesley Butstraen over de Tindercampagne van Toerisme Ieper.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.