Categorieën
Facebook tips

Hou je sociale media bij zonder er echt te zijn

Als je dit leest, dan ben ik er niet meer. Nee, alles goed met mijn gezondheid, dank u, maar ik heb dit vandaag vrijdag afgewerkt, terwijl ik de publicatie pas op morgen zaterdag heb geprogrammeerd. Zaterdagochtend 8 uur. Ontiegelijk vroeg. Maar op het moment van publicatie lag ik nog in mijn nest. Met WordPress, het blogprogramma waarmee ik dit schrijf, kan dat.

Dit soort uitgestelde publicaties is handig op sociale media, zeker voor non-profitorganisaties. We hebben zo al geen tijd, hoe moeten we in godsnaam onze Facebook-pagina en Twitter-account regelmatig bijwerken? Goed materiaal vinden houdt ons al uren zoet. En dan moeten we ook nog tijd te zien te vinden om dat allemaal regelmatig – als het kan elke dag, want anders is ons publiek ervandoor – op de wereld los te laten.

Gelukkig kunnen we ook publiceren zonder er echt te zijn. Twee tips – nee, drie eigenlijk.

1. Uitgesteld publiceren op Facebook

Op je Facebook-pagina vind je in elk update-vak altijd een klokje, links onderaan.

Schermafbeelding 2012-11-02 om 16.18.35

Klik daarop en vul de datum en het uur in waarop je de update gepubliceerd wil zien, bijvoorbeeld 3 november 22 uur.

Uitgesteld publiceren. Facebook - stap 2

Hans Kerrinckx van Toerisme Vlaanderen signaleerde op onze Facebook-pagina dat hij zo de volgende update had geprogrammeerd op de pagina Flanders is festival:

Schermafbeelding 2012-11-02 om 16.30.55

Als je toch van tevoren weet wanneer die livestream begint, kun je dit bericht evengoed al programmeren.

Op die manier kun je een hele reeks updates van tevoren klaarzetten. Zeker handig net vóór een weekend – veel mensen bekijken hun Facebook op zaterdag en zondag! – of vóór een vakantie.

2. Uitgesteld publiceren op Facebook, Twitter en andere

Maak een account aan op Hootsuite. Dat is een gratis programma waarmee je al je sociale media (tot 5 in de gratis versie) in hetzelfde dashboard kunt beheren. Dat is op zich al een aanrader: je kunt bijvoorbeeld beslissen om 1 bericht zowel op je Twitter-account als je Facebook-pagina te zetten. En desnoods ook op je LinkedIn-account. Gedaan met knippen en plakken tussen je verschillende accounts.

Maar daarnaast kun je ook datum en uur instellen waarop het bericht gepubliceerd mag worden (op het voorbeeld hieronder opnieuw zaterdag 3 november om 22 uur). Voor Facebook konden we dat dus al maar Twitter bijvoorbeeld heeft zo’n functie niet.

Uitgesteld publiceren. Hootsuite.

3. Maak er geen automatische piloot van

Handig dus, al die uitstelletjes. Vergeet alleen niet dat sociale media op de eerste plaats rond interactie draaien. Probeer tussen je geprogrammeerde berichten door ook nog voldoende live aanwezig te zijn. Uitgesteld publiceren mag geen excuus zijn om op automatische piloot over te schakelen.

Heb je al gebruik gemaakt van uitgesteld publiceren? Deel je tips of ervaringen in de reacties.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.