Hoe werven Belgische organisaties fondsen? Vorig jaar brachten HoGent en KUL dat voor het eerst uitgebreid in kaart. Het onderzoek staat nu online. Vier van de vijf auteurs spreken ook op Publiek15.

Crowdfunding
Fondsen werven door Belgische non-profitorganisaties zal voor veel organisaties de ogen openen. Het onderzoek laat zien welke kanalen andere organisaties vooral gebruiken om geld binnen te halen, wat werkt en niet werkt, hoe organisaties intern de taken voor fondsenwerving verdelen.
Opleiding fondsenwerving
Ondertussen is de tweede fase van het onderzoek gestart. Dat gaat na hoe hoe non-profitorganisaties jongvolwassen schenkers kunnen binden aan hun organisatie. In het zog van het onderzoek heeft HoGent ook met een opleiding private fondsenwerving gelanceerd. De eerste editie zat meteen vol. Wie op de hoogte wil blijven van de volgende editie, kan mailen naar onderzoek.fondsenwerving@hogent.be. Vier auteurs van het onderzoek spreken op Publiek15. Anne-Sophie Bouckaert en Eef Scheerlink stellen het onderzoek zelf voor, Tine Faseur legt uit wat mensen doet doneren en Ilja De Coster is ’s voormiddags een van de hoofdsprekers en ’s namiddags geeft hij een workshop met tips & tricks over fondsenwerving.