Categorieën
Facebook

Hoe vaak zet je iets op je Facebookpagina?

Een vraag die we regelmatig krijgen: hoe vaak zet je iets op je Facebookpagina? Niet te weinig, maar zeker ook niet te veel, blijkt uit nieuw onderzoek.

Schermafbeelding 2015-05-07 om 16.32.55

Het Engelse bedrijf Locowise onderzocht 600 Facebookpagina’s, samen goed voor meer dan 250 miljoen vind-ik-leuks (voor de pagina).

Vier op de tien pagina’s plaatsten minstens 1 bericht per dag, drie op de tien pagina’s 2 tot 4 berichten per week, de rest deed het met 1 bericht per week of minder. Of hoe de grote meerderheid regelmatig tot zeer vaak post.

Bereik

Eerste interessante vaststelling: hoe minder men post, hoe meer mensen de berichten te zien krijgen. Wie 1 keer (of minder) per week postte, bereikte per bericht gemiddeld 15 procent van het aantal mensen dat zijn pagina leuk vindt (de zogeheten fans). Wie 2 tot 4 keer per week postte, bereikte bijna 10 procent, flink minder dus, en wie elke dag postte, haalde nog 8,42 procent bereik.

En zo ging dat verder omlaag. Wie meer dan 10 berichten per dag plaatste, zakte naar 6,51 procent, stelde Locowise vast.

Betrokkenheid

Belangrijker dan bereik is betrokkenheid: het aantal mensen dat op je berichten reageert. Want het zijn vooral zij die je volgende berichten te zien zullen krijgen.

Daar zag Locowise minder uitgesproken verschillen. Bij wie 1 keer of minder per week publiceerde, reageerde 10,30 procent van de mensen die het bericht bereikt had.

Bij wie 1 tot 4 keer per week postte, steeg de betrokkenheid tot 12 procent, en ook bij wie 1 keer per dag postte, steeg dat licht tot 10,84 procent. Iets meer betrokkenheid naarmate je vaker post dus. Maar wie meer dan 1 keer per dag postte, zag zijn betrokkenheid ineens weer dalen, tot bijvoorbeeld 6,21 procent voor wie 3 tot 4 berichten per dag plaatste.

Less is more

Wat leren we hieruit? Vooral dat te veel nooit goed is. Dit zijn natuurlijk gemiddelden en de ene pagina heeft meer interessants te vertellen dan de andere. Maar de trend is duidelijk: wie meer dan 1 bericht per dag post, ziet zowel bereik als betrokkenheid flink dalen.

Dit onderzoek ging ook alleen over organisch bereik, het bereik dat je berichten krijgen zonder dat je ervoor betaalt.

Deze en andere tips krijg je in de training+coaching Meer publiek met Facebook.

 

2 reacties op “Hoe vaak zet je iets op je Facebookpagina?”

Hallo,

Geldt het principe ‘less is more’ nog altijd?
Kloppen de cijfers anno 2017 nog?

Met vriendelijke groeten,

Sofie

Dag Sofie,
Het principe geldt nog altijd.
De cijfers komen uit een onderzoek dat 2 jaar oud is. Helemaal kloppen zullen ze dus niet meer, vooral niet omdat Facebook voortdurend aan zijn algoritme sleutelt dat bepaalt of je bericht in het nieuwsoverzicht van je volgers opduikt.
Hoe dan ook zijn die cijfers gemiddelden. Of de cijfers ook voor jouw organisatie gelden, hangt af van de aard van je organisatie, je publiek en je berichten. Het is perfect mogelijk dat je met jouw organisatie meer dan gemiddeld mag publiceren zonder aan betrokkenheid van je publiek in te boeten. Maar zoiets kun je alleen zelf testen.
Heb je nog vragen, aarzel niet,
Rudy Pieters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.