Categorie├źn
Facebook tips

Facebook schaft gesponsorde posts niet af!

  • Hoe lang duurt het lezen van dit bericht? 1 minuut
  • Wat onthouden we? Facebookpagina’s kunnen berichten nog altijd een groter bereik geven door daarvoor betalen.

Spraakverwarring alom in medialand. Tal van Nederlandstalige media, waaronder de VRT en De Morgen, melden vandaag dat Facebook met gesponsorde posts stopt. Dat klopt niet. Het is gaat om een foute vertaling. (Naar aanleiding van ons bericht heeft De Morgen zijn eigen bericht rechtgezet. Knap.)

Facebook schaft alleen de sponsored stories af, dat zijn gesponsorde verslagen. Dat is iets helemaal anders dan sponsored posts (ook wel promoted posts of boosted posts genoemd).
Schermafbeelding 2014-01-10 om 15.17.47

Een Facebookpagina kan geld op tafel leggen zodat jouw vrienden te zien krijgen dat jij een bericht van die pagina of die pagina zelf leuk vindt. Die melding aan die vrienden noemt Facebook een gesponsord verslag. Zo’n melding is leuk voor de adverteerder (want hij bereikt nog meer mensen), maar niet zo leuk voor de privacy. Dat systeem verdwijnt dus, op 9 april.

Meer bereik

Gesponsorde posts zijn gewone Facebookberichten die een groter bereik krijgen omdat de pagina daarvoor betaalt. Een bericht wordt normaal alleen aan de fans getoond die regelmatig op de berichten van de pagina reageren. Maar als de pagina daarvoor betaalt, dan krijgen alle fans die berichten te zien.

Dit systeem verdwijnt niet, en voor onze organisaties maar goed ook want Facebook heeft de laatste tijd weer flink zitten sleutelen aan zijn filters. Daardoor krijgen nog minder gebruikers de berichten van pagina’s te zien in hun nieuwsoverzicht. Behalve als de pagina’s daarvoor betalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.