Categorieën
blog Facebook tips

Alleen wie over je praat ziet jou

Facebook Publiek Centraal praten hieroverIs het je al opgevallen dat het altijd dezelfde vrienden zijn die een bericht op je Facebookprofiel leuk vinden? Je hebt er meer dan 100, meer dan 200 misschien, maar het zijn altijd diezelfde 20 of zo die je pad kruisen. Waar is de rest?

Die krijgen nauwelijks je berichten nog te zien. Facebook stopt een filter tussen jou en je vrienden, een ingewikkelde formule (het beruchte Edgerank-algoritme) waardoor enkel mensen waar je veel interactie mee hebt die interactie ook kunnen voortzetten. Anders wordt het veel te druk in het nieuwsoverzicht van die vrienden, redeneert Facebook.

37 mensen praten hierover

Met pagina’s werkt het net zo. Het is niet omdat je pagina 1000 vind-ik-leuks heeft onder je omslagfoto, dat alle 1000 die mensen al je berichten te zien krijgen. Integendeel zelfs, het gaat meestal om een kleine fractie daarvan – voor veel organisaties een ontnuchtering als ze dat horen.

Dat andere cijfer, dat naast je vind-ik-leuks staat, “x praten hierover”, is veel interessanter. Dat zijn de mensen die je berichten leuk vinden, ze delen of er commentaar op leveren, en zo je berichten blijven zien. En als zij op je berichten reageren, dan krijgen ook hun vrienden dat te zien. Op die manier kan het aantal duimen voor je pagina weer groeien.

Het is een zichzelf versterkend effect. Maar als je dat effect niet hebt op je pagina, dan dreig je in een vicieuze cirkel terecht te komen.

Verhouding tot vind-ik-leuks

Het doet ons dan ook plezier, veel plezier zelfs dat 18 van de 20 organisaties die deelnemen aan onze training+coaching Facebook fors zijn vooruitgegaan in dat aantal mensen dat over hun pagina praat, gemiddeld met 30 procent. En dat in nauwelijks drie weken.

Het is niet alleen vooruitgang in absolute cijfers. Ook de verhouding van dat aantal mensen die over hun pagina praat tot het totale aantal vind-ik-leuks van de pagina is sterk veranderd. Gemiddeld bedraagt die verhouding nu 6 procent met deze groep, waarin zowel grote als kleinere organisaties zitten (als je 1000 vind-ik-leuks hebt, dan praten er dus 60 mensen over je pagina). Bijna de helft van de groep is boven de 10 procent geklommen, twee zelfs boven de 20 procent, en eentje boven de 30 procent.

Meer en betere berichten

Die groei is er gekomen omdat het aantal berichten op veel van die pagina’s gevoelig gestegen is (1 bericht per dag, geven we als richtsnoer mee) en ook omdat de kwaliteit van die berichten sterk is toegenomen, bijvoorbeeld omdat ze meer mensen in beeld brengen, of gewoon even naar buiten kijken, Dat zie je onder meer aan deze cijfers:

  • gemiddeld aantal berichten per maand vóór de eerste sessie: 15,8
  • gemiddeld aantal berichten per maand nu: 25,9
  • gemiddeld aantal vind-ik-leuks per bericht vóór de eerste sessie: 7,7
  • gemiddeld aantal vind-ik-leuks per bericht nu: 11.

Donderdag sluiten we deze training+coaching af met een tweede sessie. We zetten dan de puntjes op de i. We bekijken welke problemen de deelnemers hebben gehad tijdens de coachingperiode. En we geven ze nog wat tips mee om nog meer vind-ik-leuks te halen voor hun pagina, en vooral nog meer mensen over hun pagina te laten praten.

De volgende training+coaching Meer publiek met onze Facebook-pagina vindt plaats op 3 en 26 september in Leuven. Nadien trekken we naar Hasselt, wellicht in oktober.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.