4 op 10 jongeren gelooft dat online acties dingen kunnen veranderen

Veel jongeren geloven dat ze via digitale media impact kunnen hebben in maatschappelijke discussies, maar het grootste deel van de jongeren laat de kans om z’n stem te laten horen voorbijgaan. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Apestaartjaren, een onderzoek naar jongeren en digitale media van Mediaraven, mict en Mediawijs.

Met digitale media hebben jongeren heel wat tools in handen om zich te manifesteren in de maatschappij. Weinigen laten zich daartoe bewegen. Uit het nieuwe onderzoek van Apestaartjaren  blijkt dat 20,8% lid is van Facebookgroepen of fora die zich inzetten voor politieke of sociale doelen. 11,7% neemt soms deel aan online discussies over maatschappelijke uitdagingen zoals de klimaatopwarming of vluchtelingencrisis. 13,3% van de jongeren tekende al eens een petitie en 5,9% organiseerde zelf een petitie over die thema’s.

Online meer geëngageerd

Online acties kunnen dingen veranderen in de maatschappij, daar is 43,5% van de jongeren van overtuigd. Ongeveer een vierde vindt het internet een goed middel om hun stem te laten horen en evenveel jongeren geven aan online meer geëngageerd te zijn dan offline. Toch neemt maar 11,1% zelf het heft in handen door bijvoorbeeld aan sociale bewegingen of protestacties deel te nemen.

Digitale media maken maatschappelijk engagement laagdrempelig. Door berichten te delen of reacties te plaatsen, geef je blijk dat maatschappelijke thema’s je raken.

Bewustzijn

In het algemeen plaatst 62,7% van de jongeren wel eens commentaar online. Bij maatschappelijke kwesties blijven jongeren echter liever low profile. Slechts 13,2% plaatst regelmatig commentaar op nieuwsberichten van anderen. Online burgerschap is voor jongeren vooral dus een kwestie van bewustzijn. Meepraten en actie ondernemen laten ze aan anderen over.

Jongeren springen misschien niet snel op de digitale barricades, maar dat wil niet zeggen dat ze blind zijn voor maatschappelijke kwesties. Dankzij digitale media krijgen veel jongeren het gevoel dat ze de vinger aan de pols hebben bij maatschappelijk relevante onderwerpen. 57,8% zegt dat ze bewuster zijn van wat er in de wereld gebeurt. 39,4% geeft aan dat ze door het internet beter geïnformeerd zijn over sociale, culturele of economische thema’s.

Visie op online burgerschap

Met digitale media hebben organisaties, overheden en scholen de tools in handen om hen uit de dagen, na te laten denken en de stem van jongeren te versterken. Ontwikkel daarom een visie op online burgerschap, vraag hun mening over maatschappelijke thema’s, laat ze meewerken aan het beleid van je gemeente of organisatie, adviseert Apestaartjaren. Op die manier kunnen ze jongeren activeren om mee te bouwen aan onze maatschappij.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *