Categorieën
foto tips

3 tips voor betere foto’s in je communicatie

Hoe kies je een goede foto voor je communicatie? 3 tips van Luc Van de Steene, oud-fotoredacteur bij De Morgen en nu trainer en coach bij Publiek Centraal.

Slide056-590x443

 

  1. “Waarom spreekt die ene foto je onmiddellijk aan en de andere niet? Vaak heeft dit te maken met de regel van derden. Zo werkt het: teken in gedachten twee verticale en twee horizontale lijnen op (bijna) gelijke afstand over het beeld. De verticale lijnen geven de meest geschikte positie voor het onderwerp aan. De vier snijpunten zijn de sleutelposities. Ze trekken de meeste aandacht. Een variante op de regel van derden is de gulden snede.”
  2. “De kracht van een foto wordt in belangrijke mate bepaald door de manier waarop de derde dimensie in beeld is gebracht. Concreet gaat het over de opbouw in drie zones: voorgrond, middenzone en achtergrond, met elk een eigen aandachtspunt. Door het oog langs de verschillende zones te leiden ontstaat een gevoel van diepte. Idealiter staat het onderwerp in de voorgrond of in de middenzone.”
  3. “Wordt een beeld na publicatie publiek bezit, en mag het dus vrij gebruikt en verspreid worden? Niets is minder waar. Als je echter de regels van het spel (auteursrecht) volgt, en handelt met respect voor het creatieve werk en/of het onderwerp, kom je al een heel eind ver.”

Deze en andere tips krijg je tijdens de training+coaching Meer publiek met betere foto’s op 20 januari en 10 februari 2015 in het FotoMuseum in Antwerpen. Trainer en coach is Luc Van de Steene. Inschrijven kan hier.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.