Zo bereikt je organisatie meer publiek met Twitter

Oscare Die Keure op Twitter

 

Twitter is nog altijd het kanaal bij uitstek waar opiniemakers en opinievolgers (zoals journalisten) nieuws en opinies verspreiden of oppikken. Elke organisatie die een maatschappelijke impact nastreeft, moet daar aanwezig zijn. 

Gebruik foto’s

Mensen reageren veel vaker op tweets met een foto. De betrokkenheid (delen, klikken, leuk vinden, antwoorden) neemt toe met maar liefst 313 procent als er een plaatje bij staat, blijkt uit onderzoek van Twitter zelf.

Zeker als je mooie, inspirerende foto’s hebt, moet je die inzetten op Twitter. Kijk maar wat de National Forest Foundation in de VS doet op zijn account. De meeste tweets bevatten een foto.

En goed nieuws: sinds dit jaar tellen foto’s (en video’s) niet meer mee voor de lengte van de tweet. Je kunt dus 140 tekens tekst schrijven en dan nog een foto toevoegen.

Claim je hashtags

Zoek op Twitter naar tweets met trefwoorden die met de thema’s van je organisatie te maken hebben. Je merkt dan snel welke hashtags vaak voorkomen in die tweets. Controleer de conversaties rond die hashtags dagelijks. Lees je interessante tweets, reageer erop, en, als ze een meerwaarde hebben voor je volgers, deel ze.

Op die manier komen andere Twittergebruikers die vaak op die hashtags zoeken, zoals opiniemakers en opinievolgers, je regelmatig tegen en word je een belangrijke spreker in die conversaties. Als je bijvoorbeeld op de hashtags bossen of regenwoud zoekt, dan merk je dat het Nederlandse team van de Rainforest Alliance daar zeer actief is.

Vermeld je partners

Op Twitter circuleren miljoenen berichten. Probeer daar maar eens in op te vallen. Toch kan het. Bijvoorbeeld door aan je tweet de accountnaam toe te voegen van een persoon of organisatie die iets met de inhoud van je tweet te maken heeft, een partner, een sponsor, een beleidsmaker of een andere betrokkene.

Zo ontdekt alvast die account je bericht: als die je bericht leest en erop reageert, raakt je bericht al meteen in het netwerk van die account verspreid. Die account kan ook besluiten om je te gaan volgen.

Oscare deed het bijvoorbeeld in een tweet over een cheque van 1900 euro die de organisatie op de Boekenbeurs had gekregen van uitgeverij Die Keure. Door de uitgeverij te taggen (en ook medewerkers van de uitgeverij te taggen in de foto), kwam de tweet meteen op de radar van Die Keure, met heel wat retweets en vind-ik-leuks als gevolg.

Meer tips tijdens de ontbijtsessie en opleiding

Op onze ontbijtsessie van 8 december 2016 geeft socialemedia-expert Kristof D’hanens tips over hoe je in social profit en overheid Twitter inzet. De ontbijtsessie vindt plaats in het Gentse kantoor van de Triodosbank. De volgende opleiding Twitter voor beginners (met 2 uur individuele coaching voor elke deelnemer) begint op 26 januari 2017.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *