Betaal met een verhaal

Organisaties in social en profit zijn rijk. Nee, geld hebben we niet te veel. Het kapitaal zit elders. In mensen en verhalen. Met die verhalen kun je nu betalen.

euro bloempot
Mensen, niet de centen, staan centraal in social profit en overheid. Of het nu een cultuurhuis, ngo of sportclub is, elke dag zijn we met mensen bezig. Het publiek is onze missie. Elke dag groeit onze expertise om mensen te raken, in beweging te zetten, te inspireren.

Elke organisatie beschikt over tientallen verhalen over hoe zij mensen bereikt, over hoe ze dat precies aanpakt, projecten die mooie resultaten opleveren, maar evengoed projecten die de mist in gaan. Het gaat om communicatie, marketing, publiekswerking, maar eigenlijk over alle initiatieven die we bedenken om mensen te bereiken.

Credits in ruil voor een verhaal

Al die verhalen zijn het kapitaal van elke organisatie. Dat kapitaal kan ze nu inzetten.

Als een organisatie zo’n verhaal deelt met andere organisaties, dan krijgt ze daar voortaan iets voor terug: credits. Met die credits kan ze betalen, voor training, coaching, publicaties, software, ontbijtsessies, inspiratiedagen, voor alles wat haar sterker kan maken, voor alles wat haar kan helpen om meer publiek te bereiken. Betaal met een verhaal noemen we het project.

Netwerk van verhalen

Met Publiek Centraal weven we sinds 2013 aan een netwerk waar organisaties hun verhalen met elkaar kunnen delen. Tijdens opleidingen en inspiratiedagen laten we niet alleen de usual experts aan het woord maar ook de organisaties zelf. Ook zij zijn experten.

Met Betaal met een verhaal schakelen we nu naar een hogere versnelling. Door organisaties te belonen voor het delen van die expertise, willen we zoveel mogelijk van die verrijkende verhalen naar boven brengen.

De organisatie moet enkel zijn verhaal delen. Wij zorgen voor de rest. We zorgen ervoor dat het verhaal een vorm krijgt waardoor het andere organisaties meteen kan inspireren. Dat kan bijvoorbeeld een korte video zijn, een artikel op de website, een inspiratiesessie, een white paper, een bericht op sociale media, zelfs een boek – of een combinatie van meerdere van die vormen.

Start op Publiek16

De start van Betaal met een verhaal was 15 maart 2016, de dag waarop Publiek16 plaatsvond. In de praktijksessies maakten we meer dan ooit plaats voor de verhalen van de organisaties zelf.

We hebben bijvoorbeeld het Rode Kruis Vlaanderen uitgenodigd, dat over zijn nieuwe merkstrategie kwam vertellen, en vzw Oscare, dat het verhaal deed van zijn alom geprezen communicatieaanpak.

Ook faalverhalen

Er kwam op Publiek16 ook een bijzondere sessie rond faalverhalen, begeleid door Kira Van den Ende van de FuckUp Nights Brussels. We zochten daarvoor drie organisaties die wilden vertellen over een project dat mislukt was. Die sprekers betaalden hun inschrijving voor Publiek16 niet met geld, maar met hun verhaal. Twee vzw’s, Kind en Samenleving en ’t pASSt, gingen daarop in.