Verhalen maken je organisatie

Storytelling is hot. De voorbije maanden verschenen in Vlaanderen alleen al twee boeken over het thema. Een van de auteurs, Guido Everaert, is straks een van de blikvangers op Publiek15, onze jaarlijkse inspiratiedag.
047de4f31971a0a59e2ce5294761475c_400x400Via verhalen over echte mensen – bijvoorbeeld je medewerkers, of je publiek – geef je je organisatie een gezicht. Letterlijk en figuurlijk. Verhalen maken merken: het is niet toevallig de ondertitel van Storytelling, het boek van Guido Everaert dat enkele maanden geleden verscheen.

Guido heeft twintig jaar ervaring in marketing, communicatie en writing bij bedrijven als IBM, Telenet, Philips Europe en Duval Guillaume Corporate. Hij is vandaag blogger (www.justguidooohh.com) en columnist bij onder meer De Morgen, VDAB en schoenen Torfs, en ook lector aan de Karel de Grote-Hogeschool.

We zijn trots dat hij op 24 maart een van de drie hoofdsprekers is op Publiek15, naast Marc Michils (Kom op tegen Kanker) en Ilja De Coster (expert fondsenwerving).

Meer dan verhaaltjes

Schermafbeelding 2015-03-13 om 18.26.26

Storytelling als marketingtechniek is meer dan verhaaltjes vertellen, zegt hij in zijn boek. “Storytelling als bedrijfstechniek, daar probeer je aan de hand van die verhaaltjes een tone of voice te creëren, die je zou kunnen omschrijven als de ‘narratief’ van het bedrijf.

“Individuele verhaaltjes die op één of andere manier gemeenschappelijke kenmerken in zich dragen waardoor het bedrijf herkenbaar wordt; waardoor buitenstaanders weten waar het voor staat en het ook intuïtief herkennen.”

Storytelling voor onze organisatie

Storytelling zit duidelijk in de lift. Ongeveer gelijktijdig met Storytelling verscheen nog een tweede boek, bij dezelfde uitgeverij dan nog, How to story, van drie mensen uit de wereld van de beeldmedia, Tim Verheyden (VRT), Tom Rumes en Andries Fluit. Dat wil vooral journalisten betere verhalen leren vertellen.

Hoe hot het thema is, merken we ook in onze nieuwe opleiding Storytelling voor onze organisatie. Toen we die begin dit jaar aankondigden, zat die in minder dan twee weken vol. Een tweede opleiding, eind dit jaar, zit ook al voor de helft vol.

Op een Pinterest-bord hebben we enkele interessante boeken over storytelling samengebracht. Dankzij een tip van Guido Everaert hebben we die nog aangevuld.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *