“De mondige burger rekent op een luisterende overheid”

Van overheid naar privésector: het is geen evidente stap. Maar Vanessa De Vuyst waagt het erop. Veertien jaar deed ze communicatie en marketing voor de Stad Gent, nu is ze marketingmanager bij Van de Velde Lingerie.

Vanessa De Vuyst

Vanessa had verschillende communicatie- en marketingfuncties bij de Stad Gent. “Citymarketing en evenementen zijn de rode draad in mijn loopbaan. Het laatste anderhalf jaar werkte ik op de Sportdienst, als coördinator van de afdeling Publiekswerking.”

“In die veertien jaar heb ik uiteraard ontzettend veel mooie herinneringen verzameld: ik had de eer om mee aan de wieg van het stadsmarketingplan te staan, zag het Lichtfestival tot stand komen, implementeerde mee de nieuwe huisstijl van de stad, werkte mee aan tal van grote evenementen, enzovoort.”

“Een van de projecten die me altijd zal bijblijven is de Belgische première van The Monuments Men in de Sint-Baafskathedraal. Deze film van en met George Clooney vertelt het (waargebeurde) verhaal van een groep mannen en vrouwen die van president Roosevelt de opdracht kregen om meesterwerken terug te halen die in handen gevallen waren van de nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog.

“Het Lam Gods, het vijftiende-eeuwse meesterwerk van de gebroeders van Eyck en een van dé belangrijkste toeristische must sees in Gent, speelt een prominente rol in de film. Dankzij de film kreeg het Gentse Lam nog meer internationale bekendheid.”

Samenwerking met 20th Century Fox

“Door de promotionele samenwerking met 20th Century Fox België, was een schitterend promofilmpje in alle Belgische Kinepoliszalen en op tv te zien. Er kwam zelfs een nieuwe mural in het hart van de stad, die nu deel uitmaakt van de Concrete Canvas Tour.

In die veertien jaar bij de Stad Gent is er veel veranderd op het vlak van communicatie. “De Gentenaar verwacht van de stad betrouwbare informatie en rekent op een open, toegankelijke en efficiënte overheid. De tijd is allang voorbij dat we enkel informatie uitsturen. De mondige burger rekent op een luisterende overheid, die iets doet met zijn inbreng. Ook de snel wijzigende, digitaliserende omgeving is daarin een belangrijk gegeven.”

Nieuw logo van de Stad Gent

De moeilijkste periode was de invoering van het nieuwe stadslogo – gent: zoveel stad –  en de daarbij horende stijlgids. “Enerzijds kwam er nogal wat weerstand uit de hoek van de fans van het drietorenslogo. Daarnaast zijn er in een stad ook zo ontzettend veel diverse toepassingen van de huisstijl dat het jaren duurt vooraleer je die allemaal kunt laten aanpakken.”

Faseren was de boodschap. “Eenvoudige maar duidelijke richtlijnen en stapje per stapje draagvlak creëren waren de sleutels voor de invoering van het gent: zoveel stad-logo. Ook de oprichting van een nieuwe centrale Dienst Communicatie speelde hierin een belangrijke rol.”

Van de Velde Lingerie

Bij Van de Velde Lingerie in Schellebelle, bekend van de merken Marie Jo, Prima Donna en Andres Sarda, is Vanessa nu marketingmanager retail. “Concreet zal ik de branding, marketing en communicatie van 48 winkels en 2 webshops van Van de Velde in continentaal Europa verzorgen. Een nieuwe uitdaging in een domein dat nauw aansluit bij mijn persoonlijke interesses en passies!”

Haar veertien jaar bij de Stad Gent komen daarbij van pas. “Ik wil mijn ervaring in branding, sociale media en het opzetten en uitwerken van creatieve partneracties graag toepassen in mijn nieuwe job. Het spreekt voor zich dat ik nog veel zal moeten bijleren over de fashion- en retailwereld maar ik heb ontzettend veel zin om mee aan het verhaal van Van de Velde te schrijven, dat beleving van de klant vooropstelt.”

Het ga je goed in je nieuwe job, Vanessa!

Ga je ook een nieuwe uitdaging aan in communicatie en marketing in social profit en overheid. Of ken je zo iemand? Laat het ons weten: info@publiekcentraal.be.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *