Training Mailchimp samengevat in 8 tips

Met 8 waren ze: de deelnemers die de training+coaching Meer publiek met onze digitale nieuwsbrief (Mailchimp) volmaakten op 26 juni. Een gevarieerde groep ook: een ziekenhuis, ngo, jeugdorganisatie … Als afsluiter van de tweedaagse opleiding lieten we de deelnemers Piet-Huysentruyt-gewijs samenvatten wat ze geleerd hadden door elk 1 ultieme tip toe te voegen aan deze blogpost.

banner_mailchimp

1. Zet je publiek centraal

Een nieuwsbrief dient niet om je publiek te bestoken met interne weetjes waar je publiek niks aan heeft. Denk vanuit het perspectief van de lezer, niet vanuit de zender.
Zorg voor inhoud in je nieuwsbrief die aanslaat bij je lezer: pak uit met kennis, geef tips, verspreid leuke content …

2. Je onderwerpregel is de belangrijkste regel

Je wil natuurlijk dat je nieuwsbrief gelezen wordt. Bij het opruimen van de mailbox zijn de nieuwsbrieven de eerste die sneuvelen. Zorg dus voor een inhoudsvolle onderwerpregel die triggert om hem open te klikken in plaats van ‘nieuwsbrief #12’ of ‘E-zine Juni 2014’ . Dat is al half gewonnen.

3. Neem je tijd om een goed sjabloon te maken

Nieuwsbrieven maken is een tijdrovend werk? Niks van. Steek eenmaal veel tijd in de opmaak van een template (sjabloon) die enkel die elementen bevat die in elke editie terugkomen. Dat bespaart je heel wat tijd wanneer je een campaign (nieuwsbrief) opstelt.

4. Werk niet in kolommen

Mensen lezen online in en F-vorm: van boven naar onder en laten hun ogen af en toe naar rechts bewegen. Je lezer gaat niet eerst de linkerkolom van je nieuwsbrief lezen en dan pas de rechterkolom, zoals in een krant. Bovendien krijg je zo ook lange alinea’s tekst, wat moeilijker leest. Hou daar dus rekening mee in de opmaak van je sjabloon.

5. Steek een lijn in je foto’s

Zorg ervoor dat je foto’s de aandacht trekken. Gebruik daarom altijd sprekende foto’s. Geen logo’s, maar foto’s waar mensen iets op doen. Zorg dat ze steeds dezelfde afmetingen hebben. Dat zorgt voor rust. Maak ze best offline al op in Photoshop, Paint.net of Pixlr.

6. Denk goed na over call to action

Vermijd het saaie “lees meer” of het erbarmelijke “klik hier” maar zorg voor een call to action in elk nieuwsbericht die je lezer uitnodigt om iets te doen: “ontdek ons vormingsaanbod”, “probeer deze app zelf uit”, “Benieuwd hoe dit filmpje afloopt?” …

7. Stuur eerst een testmail

Wanneer je lange tijd aan je nieuwsbrief gewerkt heb, kijk je over spelfouten, foute links, etc. heen. Stuur je nieuwsbrief daarom altijd eerst naar een collega die hem naleest en checkt of alle links werken.

8. Verstuur je nieuwsbrief op het tijdstip dat je doelpubliek online is

Bestaat er een ideaal tijdstip om een nieuwsbrief uit te sturen? Niet echt. Anders zou je op dat moment massa’s mail krijgen ;-). Maar ook hier kun je je publiek centraal zetten. Een nieuwsbrief wordt immers het meest gelezen als hij binnenkomt als je online bent. Stuur je nieuwsbrief dus uit op het moment dat jouw doelpubliek online is.

Als lesgever voeg ik graag nog een laatste tip aan deze lijst toe:

Liever een goed publiek dan veel publiek

Niemand houdt van spam. Het heeft dus weinig zin om je nieuwsbrief ongevraagd naar duizenden abonnees te sturen. Dat is trouwens ook illegaal. Zorg voor een inhoudelijk sterke nieuwsbrief waarvoor mensen zich spontaan gaan aanmelden en laat je adressenbestand voor je e-zine geleidelijk aan aangroeien. Wat je uiteraard wel kunt doen, is eenmalig je adressenbestand mailen met de melding dat je een nieuwsbrief hebt en je publiek aansporen om zich te abonneren. Zo krijg je het trouwste publiek.

Veel succes met jullie nieuwsbrieven!

Kristof D’hanens is trainer en coach bij Publiek Centraal. Je kunt hem bereiken via kristof@ilikemedia.be. Op Twitter vind je hem hier: @kristofdhanens. De volgende training+coaching Mailchimp vindt plaats op 22 januari en 26 februari 2015.

Deel dit bericht

Een reactie op “Training Mailchimp samengevat in 8 tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *