Spoor 3: Elke dag praktische tips online

530510031075078079_dD2vPfh9_cIn de lente van 2013 moet Publiek Centraal boven water komen. Via de vele gesprekken offline en online begint onze organisatie stilaan vorm te krijgen. We leggen sinds midden december al enkele (mogelijke) sporen naar ons station.

Organisaties, in privésector en overheid, die op de eerste plaats in mensen geïnteresseerd zijn (non-profit, socialprofit…) helpen het juiste publiek te bereiken: dat is de missie van Publiek Centraal (spoor 1).

Offline gebeurt dat via opleidingen met heel veel aandacht voor de nazorg, voor begeleiding op maat, op de werkvloer, met bijvoorbeeld een extra sessie waarbij deelnemers van de opleiding successen en mislukkingen kunnen uitwisselen met elkaar (spoor 2).

Gratis tips

Online komt er een platform dat organisaties dagelijks (en gratis) van praktische tips voorziet: een stevige website, sociale media, een nieuwsbrief. Tips over hoe een goede kop boven een stukje op je website er moet uitzien, bijvoorbeeld, over welke foto’s je moet mijden op je site, over uitgesteld publiceren op sociale media, over hoe je zelf video’s moet maken – aan onderwerpen geen gebrek.

Voorwaarde is dat de tips relevant zijn. De organisaties niet bombarderen met de zoveelste hype, want die kunnen ze missen als kiespijn – ze verzuipen zo al in het werk. Maar als een hype een belangrijke trend wordt, dan gaat Publiek Centraal dat wel melden natuurlijk. En op het juiste moment, zo verliest de organisatie geen tijd en mist ze toch de trein niet. Relevant wil ook zeggen dat de tips zo moeten worden aangebracht dat iedereen, ook de leek, ze meteen kan toepassen.

Elkaar tips geven

Ook online staat de uitwisseling van ervaringen tussen organisaties centraal. Naast al die tips van experts kunnen ook de organisaties zelf elkaar nuttige wenken geven. En vragen stellen. Welke software gebruiken jullie voor de nieuwsbrief? Hoe vaak zetten jullie iets op de Facebookpagina? Kan ik uit dat nieuwe boek over sociale media iets halen voor mijn organisatie?

Die uitwisseling kan via LinkedIn natuurlijk. Maar evengoed via de website van Publiek Centraal. Als er op LinkedIn interessante discussies zijn, ook in andere groepen, bijvoorbeeld bij Kortom of Zorgnet Vlaanderen, dan zal de website ook die meteen melden en daarnaar linken. Zo hoort dat in een centraal station.

Is er volgens jullie behoefte aan zo’n onlineplatform met relevante tips en een uitwisseling van ervaringen?

Deel dit bericht

4 reacties op “Spoor 3: Elke dag praktische tips online

  • 3 maart 2013 om 09:56
    Permalink

    ik lees hier een aantal interessante opmerkingen. Eentje die ik ook iedere dag zie: Vandaag de dag vertrekken mensen heel vaak vanuit hun eigen doel en niet vanuit dat van de bezoeker. Maar tegelijk wil je je eigen ‘product’ laten zien, waar je trots op bent en waar misschien niet iedereen op zit te wachten.

    of er behoefte is aan online platform met relevante tips en een uitwisseling van ervaringen? Jazeker, ik frustreer me hoe weinig tijd ik maak / kan maken om interessante artikels over web/social media mee te pikken. De items die ik de laatste dagen via publiek centraal heb opgepikt vind ik echt een meerwaarde.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2013 om 12:12
    Permalink

    Ik ben ook zeer blij met de komst van Publiek Centraal. Tips die haalbaar zijn voor communicatieverantwoordelijken die het moeten doen met een beperkt budget en weinig mankracht, die kan ik goed gebruiken. Bedankt voor dit mooie initiatief, Rudy.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *