Publiek17. De tafelverhalen

Alle tafelverhalen duren 20 minuten en worden driemaal hernomen. Elke deelnemer kan dus 3 tafelverhalen kiezen. Alleen als je voor de rondleiding in De Krook kiest, kan dat niet.
De tafelverhalen volgens thema.
De tafelverhalen volgens organisatie.

Hoe Tournée Minérale een succes werd

  • organisatie: Stichting tegen Kanker
  • spreker: Steven De Bondt (persattaché)
  • inhoud: De campagne Tournée Minérale, die in 2017 voor het eerst werd georganiseerd, wou iedereen even bewust laten stilstaan bij zijn of haar alcoholgebruik en bij de vanzelfsprekendheid waarmee we alcohol drinken.
  • website organisatie, website project
  • thema’s: campagne

Team Krook, het jongerenteam van De Krook

  • organisatie: bibliotheek De Krook
  • sprekers: Rita Vandamme en Johan Eeckhout (bibliotheekassistenten afdeling jongeren en kinderen)
  • inhoud: Team Krook is het jongerenteam van bibliotheek De Krook. Jongeren denken mee over de invulling. In deze sessie komen de aanloop, de uitwerking en de verwachtingen van Team Krook aan bod.
  • thema’s: jongeren, participatie
  • website organisatie

Online actievoeren

  • organisatie: Bond Beter Leefmilieu
  • spreker: Kurt Jacobs (coördinator marketing & communicatie)
  • inhoud: Wat zijn de voor- en nadelen van online actievoeren? Zijn alle acties sowieso daarvoor geschikt? En hoe bereik je nieuw publiek? BBL vertelt meer over het succes van online actievoeren via de recente campagnes “Sloop de kerncentrales” en “Geen klimaatgeld voor “ExxonMobil”.
  • thema’s: digitaal, campagne, fondsenwerving
  • website organisatie, website project

Kennis – attitude – gedrag. Een campagne op maat?

  • organisatie: Kunst in huis
  • spreker:  Cathy Cardon (directeur)
  • inhoud: Via het uitlenen en verkopen van kunstwerken brengt Kunst in Huis beginnende kunstliefhebbers in contact met hedendaagse kunst, en tegelijk krijgt opkomend talent een duw in de rug. In 2015 en 2016 deden we een gedragscampagne en een imagocampagne. Wat waren de verschillen in aanpak en resultaat?
  • trefwoorden: campagne
  • website organisatie

Publieksparticipatie: Van Stadhuis naar Huis van de Stad

  • organisatie: Stadsmuseum Ieper
  • spreker: Katrien Goudeseune (publiekswerking)
  • inhoud: Het Yper Museum kiest van bij de opstart voor publieksparticipatie. Hoe creëer je een écht draagvlak, hoe bereik je alle doelgroepen en hoe pas je de methodiek van participatie, publieksbemiddeling en communicatie toe in jouw erfgoedwerking.
  • thema: participatie
  • website organisatiewebsite project

Kanker counteren met storytelling

  • organisatie: Kom op tegen Kanker
  • spreker: Charlotte Van Dyck (redacteur)
  • inhoud: Elk jaar krijgen 500 jongeren in Vlaanderen kanker. Ze kunnen vaak nergens terecht met hun problemen. Om die frustratie te kanaliseren lanceerden we www.kankercounteren.be. De site biedt herkenning en een online community. Centraal staat storytelling via tekst, foto’s, video, audio, cartoons.
  • thema’s: storytelling, jongeren, website
  • website organisatie, website project

Knd zkt Bk: Bieblo in de Krook Bibliotheek

  • organisaties: bibliotheek De Krook, Cultuurconnect
  • sprekers: Carole Gheysen (verantwoordelijke ICT en digitaal aanbod De Krook), Klaar Leroy (projectleider IT Cultuurconnect)
  • inhoud: In De Krook kan je Bieblo ontdekken, een soort “Kinder Tinder” voor 7 tot 11-jarigen. Kinderen beoordelen spelenderwijs illustraties en krijgen leesadvies: verrassende tips voor boeken die op dat moment aanwezig zijn in de bib. Cultuurconnect werkt samen met De Krook Bibliotheek aan Bieblo.
  • website bibliotheek, website Cultuurconnect, voorstelling project
  • thema’s: jongeren, app, digitaal

Efficiënter communiceren dankzij een CRM

  • organisatie: Solidagro
  • spreker: Inge Pauwels (fondsenwerving en themacampagnes)
  • inhoud: Solidagro ging op zoek naar een nieuw databasesysteem om haar relaties efficiënt te beheren, te communiceren naar haar achterban en een link te maken naar fondsenwerving. Dit systeem werd Procurios. We werken nu sneller en efficiënter, zamelen meer fondsen in en spreken gerichter onze achterban aan.
  • thema’s: CRM, digitaal, fondsenwerving
  • website organisatievoorstelling project

Vrijwilligers vinden via je website?

  • organisatie: Vrijwilligerswerk Vlaanderen
  • spreker: Lies Pelsmaekers (communicatie)
  • inhoud: Organisaties zitten vaak met de handen in het haar: hoe en waar vinden we meer vrijwilligers? Opvallend is dat ze daarbij de kracht van hun eigen website al eens vergeten. Nochtans is dat het eerste waar vrijwilligers naar gaan kijken. Hoe kan je hiermee aan de slag?
  • trefwoorden: website, vrijwilligers, digitaal
  • website organisatie, website project

Het mobiele lab: ‘Maak de stad’

  • organisaties: Digitaal.Talent@Gent/Digipolis,  Cultuurconnect, Nerdlab , bibliotheek De Krook, Cultuurcentrum/Circa
  • spreker: Pieter Duysburgh (projectleider e-inclusie De Krook)
  • inhoud: In bibliotheek De Krook kan je een ‘digitale maker’ worden en leren werken met 3D-printers, laser cutters, en open-source hardware. Het mobiele lab ‘Maak de stad’ brengt die technologieën tot in de wijken en is daar de motor van een sociaal-artistiek en technologisch buurtproject voor tieners.
  • thema’s: jongeren, digitaal, innovatie
  • website organisatievoorstelling project

Hoe kunnen grote accounts op Facebook kleintjes groot maken?

  • organisatie: KDB Cup
  • spreker: Tonté Chow (verantwoordelijke cel communicatie)
  • inhoud: KDB Cup is een internationaal voetbaltornooi, georganiseerd door KVE Drongen in samenwerking met Kevin De Bruyne. Voor de opbouw van het Facebook-account werd samengewerkt met de Facebook-pagina van Kevin De Bruyne. Hierdoor kende de KDB Cup pagina een enorme groei: 10.000 fans op 1 jaar tijd.
  • thema: sociale media
  • KDB CupFacebookpagina project

Jongeren en klassieke muziek. Hoe werkt dat?

  • organisatie: Concertgebouw Brugge
  • spreker: Evy Huys (coördinator kunsteducatie)
  • inhoud: Met Acoustic Power haalt Concertgebouw Brugge de band aan tussen jongeren en klassieke muziek. Het project richt zich tot de 3de graad secundair onderwijs en bestaat uit 3 delen: een workshop, een facultatieve wedstrijd en een concert, aangepast aan verschillende studierichtingen en studieniveaus.
  • winnaar BILL Award voor Jongerencommunicatie 2016
  • thema: jongeren
  • website organisatiewebsite project

Interne tools voor straffe (externe) communicatie

  • organisatie: Studio Globo
  • spreker: Tine Lassuyt (communicatiemedewerker)
  • inhoud: Studio Globo zit verspreid over regionale afdelingen met een eigen werking. De communicatiedienst is overkoepelend. Daarom hebben we een (intussen goed werkend) systeem opgezet met een werkgroep, interne tools en goede afstemming om zo de (externe) communicatie te stroomlijnen.
  • thema: interne communicatie
  • website organisatie

Hoe verandert chat de taal van uw organisatie?

  • organisatie: Liberale Mutualiteit
  • spreker Bert Goessens (communicatieverantwoordelijke)
  • inhoud: Vergeet contactformulieren of onoverzichtelijke websites. Op het vlak van klantenservice is de toekomst aan de chat. Wat u nodig heeft is een chatvenster om een vraag te stellen en een medewerker die meteen handelt. Het resultaat? Een heldere overdracht van informatie en een menselijker taalgebruik.
  • thema’s: sociale media, webcare
  • website organisatiewebsite project, whitepaper project

Crowdfunding is ook campagne voeren

  • organisatie: Velt
  • sprekers: Pieter Maes (online marketing en communicatie) en Barbara Creemers (campagnecoördinator 2020pesticidevrij)
  • inhoud: Het is intussen duidelijk dat pesticiden slecht zijn voor onze gezondheid en ons milieu. Daarom wil Velt ze tegen 2020 allemaal uit de winkelrekken. Via een website, brochure, eco-comedyshow, enkele filmpjes,… tonen we dat het gebruik van pesticiden eigenlijk overbodig is. En we zetten ook sterk in op crowdfunding: zowel bij burgers als organisaties.
  • thema: fondsenwerving, campagne
  • website organisatiewebsite project

#verbindjeverhaal #connectyourstory

  • organisatie: Toerisme Vlaanderen
  • spreker: Marianne Schapmans (directeur Steunpunt Vakantieparticipatie)
  • inhoud: #verbindjeverhaal is een project waarvan de verhalen te lezen zijn op iedereenverdientvakantie.be
    Meer dan 2200 partners en een veelvoud aan vrijwilligers willen vakantie waar maken voor wie dit niet evident is. De passie is voelbaar in de krachtige verhalen. delen delen delen
  • thema: storytelling
  • website organisatiewebsite project

Klantgericht communiceren samen met het team

  • organisaties: Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen, Digiraf
  • spreker: Patrick De Sutter (Digiraf)
  • inhoud: Communicatie in het DNA van je organisatie krijgen is een uitdaging. Zeker in een sector over gevoelige thema’s voor mensen met een (vermoeden) van beperking. Iedereen komt met “klanten”, cliënten, … in contact. De sterktes van je organisatie op een uniforme manier uitdragen, de meerwaarde van je “dienst”, de waarde voor de gebruiker … En dit direct toepasbaar door een 20-koppig team.
  • thema: digitaal, strategie
  • website Digiraf

#Dranouterfest16: Zo zet je social media in tijdens events

  • organisaties: Festival Dranouter, I Like Media
  • sprekers: Kristof D’hanens en Pieter Devriendt (I Like Media)
  • inhoud: Festival Dranouter zette tijdens de editie van 2016 voor het eerst een vrijwilligersteam in dat de sociale media 4 dagen lang levend hield. Om die ploeg te coachen schakelden ze Kristof en Pieter van I Like Media in. Zij vertellen je hoe ze het aanpakten, wat werkte en wat niet.
  • thema’s: sociale media, vrijwilligers
  • website Festival Dranouterwebsite I Like Media

Rondleiding De Krook

  • organisatie: De Krook
  • inhoud: rondleiding door de pas geopende stadsbibliotheek De Krook
  • opgelet: deze rondleiding duurt 1 uur, wie voor deze rondleiding kiest, kan niet voor een van de andere tafelverhalen kiezen

De tafelverhalen volgens thema.
De tafelverhalen volgens organisatie.

 

Wat is Publiek17?
Publiek17. Praktisch
Publiek17. De deelnemers