Publiek16 – Gent, 15 maart 2016

Publiek16, op 15 maart 2016 in Gent, had deze 3 namen op de affiche: Sihame El Kaouakibi, Karen Bertrams en Dado Van Peteghem. 

De jaarlijkse inspiratiedag van Publiek Centraal biedt organisaties en overheden uit alle sectoren van social profit en overheid tonnen inspiratie om meer publiek te bereiken. In de voormiddag zetten de hoofdsprekers de toon in de Minardschouwburg, in de namiddag konden de tweehonderd deelnemers kiezen uit meer dan 20 praktijksessies in zowel de Minard als de stadsbibliotheek vlakbij.

3 hoofdsprekers

Schermafbeelding 2016-01-27 om 12.18.30Net zoals op Publiek14 in Gent en Publiek15 in Leuven waren er drie hoofdsprekers. Sihame El Kaouakibi is oprichtster en directeur van het Antwerpse stadsproject Let’s go urban, waarmee ze de Vlaamse Cultuurprijs won. Knack verkoos haar in 2014 tot een van de tien invloedrijkste allochtone Belgen.

Karen_bewerktDe Nederlandse Karen Bertrams maakt furore met haar innoverende jongerenprojecten voor bibliotheken, projecten die ook organisaties in andere sectoren kunnen inspireren. Bij ProBiblio, dat Nederlandse bibliotheken onder meer voor educatie ondersteunt, is ze adviseur cultuurparticipatie. Op haar Twitteraccount stelt zichzelf voor als een “baldadige bibliothecaris”. Zij mocht de spits afbijten op Publiek16.

Dado Van Peteghem

Dado Van PeteghemDado Van Peteghem, een veelgevraagd gastdocent en spreker, is expert in duurzame digitale, sociale en mobiele strategieën voor bedrijven en organisaties. In 2009 richtte met Jo Caudron consultancybedrijf DearMedia op. Dat werd in 2015 de basis van Duval Union Consulting, dat onder meer Colruyt Group, Torfs, Sanoma en De Persgroep onder zijn klanten mag rekenen.

Op Publiek14 waren de hoofdsprekers Nic Balthazar (Sing for the Climate), Tom Palmaerts (Trendwolves) en Bert Van Wassenhove (Een digitaal marketingplan in 100 dagen). Op Publiek15 waren dat Marc Michils (Kom op tegen Kanker), Guido Everaert (Storytelling) en Ilja De Coster (expert fondsenwerving).

Praktijksessies op 6 plaatsen

In de namiddag konden de deelnemers kiezen uit een hele reeks sessies met praktijkvoorbeelden, met verhalen van zowel experts als collega’s van andere organisaties. Ze besteedden aandacht aan onder meer gebruiksvriendelijke websites, jongerencommunicatie, storytelling, Snapchat, Twitter, apps, CRM, pitchen en crowdfunding.

De praktijksessies duurden een half uur of een uur en vonden plaats op maar liefst zes plaatsen tegelijk, vier in de Minard, twee in de stadsbibliotheek vlakbij.

Faalverhalen

Publiek16 pakte in die praktijksessies uit met iets nieuws: faalverhalen voor social profit en overheid. Kira Van den Ende, die de razend populaire FuckUp Nights Brussels begeleidt, toonde organisaties hoe ze van hun mislukkingen kunnen leren. Twee organisaties waren bereid hun eigen faalverhaal te vertellen: vzw Kind en Samenleving en vzw ’t pASSt. Ze kregen coaching en gratis toegang tot Publiek16.
Programma
Welke sessie in welke zaal?

Voor Publiek16 werkte Publiek Centraal samen met de Stad Gent, de Openbare Bibliotheek Gent, de Sociale Innovatiefabriek en AmuseeVous.

PrintSchermafbeelding 2013-12-18 om 13.34.05 Uit-de-kast + baslineamuseevous-cmyk