Publiek15. Meer geld, meer publiek

Publiek15, de tweede inspiratiedag van Publiek Centraal, zat weer boordevol voorbeelden en tips om meer publiek te bereiken. En meer geld binnen te halen, onder meer via datzelfde publiek. Tweehonderd organisaties en overheden kwamen op 24 maart 2015 naar Leuven om zich te laten inspireren door 28 sprekers. Op de affiche onder meer Marc Michils (Kom op tegen Kanker), Guido Everaert (Storytelling) en Ilja De Coster (expert fondsenwerving).

De jaarlijkse inspiratiedag van Publiek Centraal bood organisaties en overheden uit tal van sectoren tonnen inspiratie om meer publiek te bereiken. Het thema van Publiek15 was Meer geld, meer publiek. Dat betekent dat er veel (maar niet alle) aandacht ging naar manieren om centen te vinden. En ook hoe je daarmee de band met je publiek kunt versterken.

3 hoofdsprekers

Net zoals op Publiek14 in Gent waren er drie hoofdsprekers. Marc Michils is algemeen directeur bij Kom op tegen Kanker (Vlaamse Liga tegen Kanker) en voormalig ceo van Saatchi & Saatchi Brussels.

Guido Everaert is auteur van het boek Storytelling. Verhalen maken merken (2014). Hij is blogger en columnist bij onder meer De Morgen, VDAB en schoenen Torfs. Ilja De Coster is een van Vlaanderens grootste experts op het vlak van fondsenwerving.

20 praktijksessies

Daarnaast waren er meer dan twintig sprekers die de twintig namiddagsessies vulden met praktijkvoorbeelden. Daarbij ging veel aandacht naar crowdfunding, met sprekers van platformen (CroFun, SoCrowd, dono.be) en van organisaties die ermee aan de slag zijn gegaan (MIAT, MO*, Scouts en Gidsen Vlaanderen).

Ook andere vormen van financiering kregen aandacht, onder meer via de Koning Boudewijnstichting, Triodos, De Sociale Innovatiefabriek, De Landgenoten (coöperatie) en het onderzoek dat HoGent, de KUL en HUB vorig jaar presenteerden.

Organisatie als onderneming

Hoe doe je een non-profitorganisatie als een (converserende) onderneming draaien? Het zijn vragen waarop we onder meer antwoord kregen bij Björn Accoe, creatief directeur van vzw Idee-Kids en Gents Ondernemer van het Jaar 2010, bij Luc Delrue en Isabel Lowyck, resp. directeur en verantwoordelijke publiekswerking van M, en bij Marc van Daele, een van de auteurs van het boek De Converserende Overheid.

Dat het niet alleen om financiering draait, toonden ook de sessies rond sociale media (Kristof D’hanens), mediatraining (Kurt Jacobs) en vrijwilligerswerking (Mike Naert, Het Depot).

Voor Publiek15 werkte Publiek Centraal samen met M, Het Depot en HoGent.