Organisaties en overheden vinden Twitter nog altijd nuttig

Twitter groeit niet meer. Een reden voor organisaties en overheden om ermee te stoppen? Of er niet mee te beginnen? We vroegen het hen zelf. Via Twitter. Na een uurtje hadden we genoeg stof voor dit verhaal.


Het zijn niet echt vrolijke berichten waar Twitter de laatste weken mee in het nieuws komt. Het sociale netwerk groeit niet meer en lijkt zelfs te krimpen. Het aantal gebruikers blijft hangen rond de 320 miljoen. Nog altijd een zeer mooi cijfer, maar Facebook is ondertussen al vijf keer zo groot.

Journalisten en opiniemakers

Toch blijven organisaties en overheden overtuigd van het nut van Twitter. “Je moet je vooral afvragen bij wie het krimpt. Voor verschillende doelgroepen zeker nog interessant”, zegt Kurt Jacobs (Bond Beter Leefmilieu, Publiek Centraal).

“Doelgroep op Twitter is “anders”, klein sterk netwerk. Ook bereiken van opiniemakers, journalisten …”, tweet Nadja Desmet (VVSG, socialemediaburo.be). “Pers en media volgen het nog altijd keihard”, benadrukt ook Steven De Smet (adviseur communicatie, veiligheid en strategie van de Oost-Vlaamse provinciegouverneur). Als voorbeeld geeft hij het radioprogramma Hautekiet: wil je daarin als organisatie je stem laten horen, dan is Twitter hét kanaal.

Sneller dan Facebook

Twitter werkt op een heel andere manier dan Facebook. Het is op de eerste plaats veel sneller. “Interactief je netwerk inzetten gaat nergens vlotter”, tweet Nathalie Boelens (KVAB).

Die snelheid heeft veel te maken met het open karakter van Twitter – iedereen kan alles zien van iedereen – en met de lengte van de berichten. “Nuttig voor snelle info. Snellere dialoog + to the point, volgbaar door heel netwerk”, tweet Lie Lauwers (gemeente Houthalen-Helchteren). Daarom blijft ook Tonté Chow (Stad Gent) voorlopig bij Twitter zweren: “Nut bewezen bij evenementen, crisiscommunicatie.”


Ook zonder account kun je Twitter volgen trouwens. “Niet vergeten dat veel mensen Twitter checken zonder ooit in te loggen, bijvoorbeeld tijdens events of tv-programma’s”, zegt Kristof D’hanens (Mediaraven, I Like Media, Publiek Centraal).

Klachten opvangen

Twitter is zeer nuttig om snel informatie te delen en klachten op te vangen. Je kunt er “signalen, vragen, meldingen capteren”, zegt Tonté Chow.

Dankzij Twitter heeft Bert De Smet (Stedelijke Kunstacademie Waregem, Heemkunde Vlaanderen) “een directer contact” met zijn doelgroep. Daarbij is het “beter om zelf je Twitter-communicatie in de hand te hebben en in te spelen op ontevreden klanten en/of negatieve feedback op Twitter. Kan vaak door persoonlijk contact weggewerkt worden of omgezet worden in een positief verhaal/gevoel bij ontevreden klant.”

Sparring met betrokken burgers

Twitter is dé plaats om discussies te voeren en je netwerk te onderhouden. “Netwerk (deels) op Twitter = investeren #communityengagement”, tweet Nathalie Boelens.

“Twitter gebruiken voor promo heeft weinig zin. Om te babbelen met gelijkgestemden of te discussiëren wel”, zegt Kristof D’hanens. “Babbelen met gelijkgestemden is fijn, discussiëren met andersgezinden zeker zo verrijkend”, vult Lie Lauwers aan. En ze gebruikt hiervoor een mooie uitdrukking: “Sparring met betrokken burgers.”


Ook Steven De Smet ziet in deze uitwisseling van informatie en standpunten de grote kracht van Twitter: “Vooral netwerk met uitwisseling info is (nog) zeer sterk.”

Enorme impact

Door de snelheid waarmee informatie er circuleert, kan Twitter een enorme impact hebben. “Twitter changed my life! Van arts-specialist tot creatieve activist en ondernemer”, tweet Luc Colemont (Stop Darmkanker). Via Twitter is zijn organisatie zo snel gegroeid dat Marc Coucke zijn vzw ging steunen: hij heeft zijn taak als maag-darmspecialist stopgezet en werkt nu voltijds voor Stop Darmkanker.

Twitter veranderde ook het leven van Steven De Smet. Dankzij de campagnes van Luc Colemont deed hij mee aan een onderzoek en ontdekte hij tijdig dat hijzelf kanker had.

Geen alternatief

Twitter blijft dus nuttig, klinkt het unaniem. “Ik zie voorlopig ook niet echt een alternatief… dus we doen “voesj” :-)”, zegt Nico De fauw (CGG PAssAnt).


Dat er zo snel zoveel reacties kwamen op onze vraag die we via Twitter hadden gesteld, is toch het mooiste bewijs, zegt Steven De Smet, wanneer hij ons nadien nog even belt? “Op welke manier zou je dit anders bereikt hebben? Via Facebook? Nee. Via Google Plus? Nee. Via LinkedIn? Nee.”

Deze en nog veel meer tips krijg je tijdens de opleiding Twitter voor beginners. Ook op onze ontbijtsessie van 8 december 2016 gaat het (onder meer) over Twitter.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *