Meer publiek met je website: 3 best practices

artistic-1238606_1920

Gebruiksvriendelijkheid en klantgerichtheid zijn essentieel voor een sterke website.
3 goede praktijken die je inspiratie geven om over na te denken.

Wees een gids voor je bezoekers

Bezoekers komen naar je websites omdat ze getriggerd worden, via social media, via Google, via een folder of andere weg. Bezoekers willen dan snel hun weg vinden.  En dan zal het niet over de homepage gaan, want die hebben ze niet gezien.

Ze komen dieper in je website binnen. En zodra ze meer aan het verkennen zijn, zoeken ze een pad. En daar kan je website een cruciale rol spelen. Gids je bezoekers verder door duidelijke keuzes. Niet door ze af te leiden met content, maar door duidelijke en gerichte keuzes.

Twee voorbeelden die dit illustreren:

screen-shot-12-15-16-at-05-22-pm

https://www.vegansociety.com/go-vegan

The Vegan Society heeft hier een heel sterke pagina. Duidelijke opdelingen, visueel sterk, krachtige copy en vooral een duidelijke gidsfunctie. Geen afleiding, maar to-the-point. Bezoekers zullen hen dankbaar zijn.

screen-shot-12-15-16-at-05-23-pm

https://stad.gent/natuur-milieu

Ook de Stad Gent heeft een vergelijkbare opbouw. Duidelijke onderverdeling, goede copy en duidelijke next steps.

Denk aan duidelijke call-to-actions

Als je je bezoekers een duidelijke vraag tot actie oftewel een call-to-action geeft, zullen ze sneller geneigd zijn die stap te nemen. Hoe doe je dit best? Door deze te plaatsen op een plaats die ze snel gaan tegenkomen als ze interesse hebben.

Bezoekers scannen een website volgens een F patroon. Rechts boven of links onder is de beste plaats voor een call-to-action in de meeste gevallen. Mijn absolute favoriet. Links onder de tekst. Waarom? Heel simpel, als je bezoeker zo ver is geraakt, hebben ze interesse en goesting. Geef ze dan een duidelijke call-to-action met een sterke focus en je hebt veel kans om je bezoekers te overtuigen voor een next step.

Maar vergeet het niet te testen met je doelpubliek. Zij beslissen of het een goede call is en of het de juiste plaats is.

Voorbeeld:

Plan België heeft goed nagedacht over de call-to-action. Een duidelijke primaire keuze voor “word plan ouder” met het leuke psychologische element voor slechts 0.83 € per dag.

screen-shot-12-15-16-at-05-53-pm

http://www.planbelgie.be/drinkwater-sanitair

En die call-to-action herhalen ze regelmatig. Bevestiging weet je wel. Als fall-back heb je nog de nieuwsbrief. Helder en duidelijk, maar minder prioritair. Twee call-to-actions met prioriteiten. Net goed. Focus werkt. Te veel calls is te veel.

Gebruik psychologische elementen

Klantgericht denken

Psychologie en een website? Dat is toch te gek voor woorden zou je denken, maar dat is het helemaal niet. Websites die converteren houden net rekening met de mensen waarvoor ze bestemd zijn. Die websites zijn klantgericht (en bij voorkeur ook de organisaties zelf). Klantgericht betekent nadenken over wat je bezoekers echt nodig hebben. Dat is een eerste belangrijk element.

Voorbeeld:

screen-shot-12-15-16-at-06-43-pm

https://www.antwerpen.be/nl/home

De Stad Antwerpen heeft hier duidelijke keuzes gemaakt. Op die homepage kan je vlot zoeken (Google, weet je wel) en duidelijke prioritaire zaken kiezen. Voor bezoekers belangrijke taken. Die vind je snel, vlot en duidelijk terug. Als dat geen hulp is voor je bezoeker.

Psychologie om meer te “verkopen”

Maar een tweede element bv. is een simpele prijstruc. Geef mensen drie keuzes en geef een favoriet aan. Veel mensen gaan vaak spontaan voor de middelste kiezen en bovendien zich minder schuldig voelen om de middelste gekozen te hebben.

Mits je goede copy hebt, je bedrag tastbaar maakt en een slimme prijsstrategie hanteert, kan je meer giften online ophalen. Net als Eva vzw. Zij maken hier slim gebruik van.
Screen Shot 12-15-16 at 06.45 PM.PNG

De minimale gift is 40 €, maar de middelste is 60 €. Die optie geven ze meer aandacht en maken ze tastbaar. 30 magazines. Nu denkt een bezoeker: dat bedrag valt toch wel mee als je dat vergelijkt met 100 €. En we gaan nu niet de goedkoopste uithangen en het kleinste bedrag kiezen. Dus geef mij maar die middelste optie. Jouw voordeel: 20 € per gift. En dat door een beetje psychologie. Niet slecht zou ik zeggen.

http://www.evavzw.be/doe-een-gift

Analyseer en test

Maar best practices werken niet altijd en overal. Je moet goed nadenken over je keuzes en duidelijk analyseren waar je bezoeker nood aan heeft. Je moet je organisatie op 1 lijn krijgen.

En vooral je moet testen met je doelpubliek. Zij gaan je waardevolle inspiratie bezorgen. Zo haal je niet alleen meer publiek, maar ook een betere conversie. Markeer wat je bezoekers echt belangrijk vinden en doe er iets mee!

De opleiding Meer publiek met onze website, met Patrick De Sutter als coach, start op 14 februari 2017. Op 12 januari is hij ook een van de sprekers op onze maandelijkse ontbijtsessie.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *