Je of u op sociale media?

  • Hoe lang duurt het lezen van dit bericht? 3 minuten
  • Wat onthouden we? Bij voorkeur je gebruiken

Gebruiken we je of u op sociale media? En wat als je op andere kanalen u gebruikt? We legden de vraag de voorbije dagen voor aan harde gebruikers via Twitter en LinkedIn.

Erg lekker

Iedereen is gewonnen voor je. “Je, zonder aarzelen”, schrijft Nicole Ceukeleer (Politeia). “Dat incrowdgevoel blijft erg lekker, ook al zijn we met zijn miljarden.”

Je!“, beaamt Lie Lauwers, webmaster in Houthalen-Helchteren. “U wringt op social media en zorgt ervoor dat je niet het gewenst effect creëert, nl. een community vormen.”

“Op sociale media vind ik dat tutoyeren het persoonlijker maakt”, zegt Anneleen Nys (wegpolitie). “De kenmerken van sociale media zijn nu eenmaal: interpersoonlijk, sociaal, user generated content (samen met gebruikers content maken) … Zeker als jullie een ‘motiverende’ organisatie zijn, is ‘herkenbaar’ aanspreken een must.”

Elitair of spontaan

Iemand met u aanspreken is “zo hoogstaand/elitair”, zegt Hilde Vandenbulcke (lokale politie Kortrijk-Kuurne-Lendelede). Op de Facebookpagina van de politiezone voelt de lezer zich meer betrokken als het met je wordt aangesproken, zegt ze.

Sociale media moeten spontaan zijn, zegt Bert De Smet (Davidsfonds). “Ik voel me maar weinig spontaan aangesproken met u. Dan ben ik blijkbaar niet Bert maar één of andere nobele onbekende mijnheer.”

Steven De Smet (lokale politie Gent) vat het mooi samen in een tweet: “Filosofie socmed = wij”.

Ook als u de norm in de communicatie is van het huis, wat je bij overheden vaak ziet, verdient je nog altijd de voorkeur op sociale media, zegt bijna iedereen. “Verlaagt de drempel en is persoonlijker”, twittert Veerle De Vries (lokale politie Antwerpen). “Op de website gebruiken we u.” Idem bij het Davidsfonds: “Officiële papieren communicatie = u, sociale media = je”, staat in de tweet van Lotte De Snijder.

“Als je een onbekende een brief stuurt, dan is u niet overdreven want je treedt ongevraagd zijn woning binnen”, vult Renzo Ottoy (consultant sociale media) aan. “Op sociale media ligt het anders. Daar is het net de bedoeling om met elkaar te communiceren en om aangesproken te worden.”

Afhankelijk van doelgroep

Anneleen Nys maakt nog een kanttekening: “De interactie leert me wel dat ik bij echte conversaties (die ontstaan door een algemene boodschap/post/message/status) kies voor de aanspreekvorm die het beste bij die persoon past. Het is ook ingebakken in onze cultuur. Belgen zijn gereserveerder, Nederlanders tutoyeren bijna overal bijvoorbeeld!”

Jo Helsen (Centrum voor Basiseducatie Halle-Vilvoorde) vindt zowel u als je kunnen op Facebook & co, “zolang je maar consequent blijft.”

“Het is toch ook wel doelgroepafhankelijk en afhankelijk van het soort organisatie. Een vereniging mag mij tutoyeren, bij een bank mag er van mij wel nog wat afstand zijn. Ik heb er vandaag trouwens eens op gelet, vooral bij twitterberichtjes. Er passeren uiterst weinig u-vormen.”

Dank aan Bert De Smet, Kurt Lafaut, Jan Debonnet, Steven De Smet, Jo Helsen, Renzo Ottoy, Anneleen Nys, Veerle De Vries, Hilde Vandenbulcke, Lie Lauwers, Marc-Pieter Devos, Nicole Ceukeleer, Lotte De Snijder en aan Kortom en alle anderen die de discussie hielpen verspreiden. Natuurlijk ook aan Tonte Chow, socialmediamanager van de stad Gent, die de vraag opwierp in de geheime Facebookgroep van een van onze opleidingen.

De volgende training+coaching Twitter voor beginners vindt plaats op 14 januari en 6 februari 2014 in M, Leuven. Op 6 en 27 mei 2014 zijn we in het FotoMuseum in Antwerpen. In 2014 komt ook Meer publiek met onze Facebookpagina terug.

Deel dit bericht

3 reacties op “Je of u op sociale media?

  • 3 november 2013 om 10:26
    Permalink

    Toevallig hebt ik dit laatst gevraagd aan 50 mensen voor mijn stage. Opvallend resultaat op bedrijfswebsites wilde de meerderheid met “U” worden aangesproken en op Sociale media met “Je”. Maar de verdeling was niet absoluut bij beide ongeveer 40/60 verdeling van voor en tegenstanders.

    Beantwoorden
    • 3 november 2013 om 20:54
      Permalink

      Heel erg interessant, Merel. Geef je eens meer details over je onderzoek? Welke 50 mensen waren dat? En die laatste zin begrijp ik niet helemaal: 40/60 waar?

      Beantwoorden
      • 14 november 2013 om 19:47
        Permalink

        Dat waren huizenbezitters in Twente, die ik op straat heb aangesproken in Enschede en Haaksbergen. 40/60 is de procentuele verdeling. Dus bij sociale media wilde 60 procent met “je” aangesproken worden en 40 procent met “u”. Op merkwebsites was het weer andersom, namelijk 60 procent met “u” en 40 procent met “je” (het ging hier wel om een zoektocht naar onderhoudsbedrijven voor je eigen huis).

        Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *