Communicatiemedewerkers weten waarom

Ook u kent ongetwijfeld de zegswijze ‘een aanbod dat u niet kunt weerstaan’. Als u ‘in de communicatie zit’, geldt dit beslist voor de komende Communicatiekliniek, op 13 juni e.k. Dat is zowat het belangrijkste communicatieleer- en overlegmoment van voor de zomervakantie.

Waarom is dat nu zo’n belangrijk moment? Omdat u in de voormiddag hands-on aan de slag gaat met (een keuze uit) acht tools die uw communicatiepraktijk kunnen boosten; van Adobe Spark, smartphonevideotoepassingen, Google Analytics tot Trello. Klinken die namen u als Chinees in de oren? Dan weet u zeker dat u hier niet mag ontbreken.

In de namiddag kunt u op consultatie aan onze gesprekstafels. Acht experts beantwoorden er al uw communicatievragen en geven u hun tips & tricks.

De eerste editie van de Communicatiekliniek, in juni vorig jaar, was een voltreffer. Meer dan zeventig communicatie- en marketingmedewerkers uit de brede cultuursector tekenden present voor een van de belangrijkste communicatiemomenten van het jaar. Waarom? Omdat kennis delen in ons DNA zit, en u inspiratie en motivatie haalt uit de succes- en faalverhalen van collega’s. De tweede editie van de Communicatiekliniek wordt gegarandeerd nog straffer!

Wanneer? Op woensdag 13 juni
Waar? Bij Socius, het Steunpunt sociaal-cultureel volwassenenwerk vzw, Sainctelettesquare 19, 1000 Brussel
Hoe laat? Van 9u30 tot 16u.

>>> Schrijf snel in; het aantal plaatsen is beperkt!

De Communicatiekliniek is een initiatief van Bond Beter Leefmilieu, Cultuurconnect, De Ambrassade, FARO, Forum voor Amateurkunsten, Herita, Kunstenpunt, Publiq, Socius en VVC. Met de gewaardeerde steun van Publiek Centraal.

 

Alle opleiding communicatie in mei en juni

video maken met smartphone

In april en mei hebben we 6 opleidingen: zelf video’s maken met smartphone, GDPR, online meten, perswerking en communicatieplan. Twee zijn er al volzet.

Mei 2018

3/5: Start met GDPR (VOLZET)
8/5: Online meten (nog 1 plaats)
17/5: Hoe komen we in de pers met onze organisatie? (nog 2 plaatsen)
24/5: Communicatie voor social profit en overheid (VOLZET)
24/5: Start met GDPR

Juni 2018:

21/6: Zelf video’s maken met een smartphone (nog 2 plaatsen)

Bekijk hier de andere opleidingen dit jaar.

Dit onthouden we van Publiek18

Driehonderd mensen van tweehonderd organisaties uit social profit en overheid verzamelden op 20 maart 2018 in de Gentse Minard voor Publiek18. Ze lieten er zich de hele dag inspireren door meer dan 30 sprekers. Dit onthouden we van de inspiratiedag.

De belangrijkste tips en praktijkvoorbeelden verzamelden we in dit Storify-verhaal.

De presentaties van de sprekers vind je in deze Dropbox-map.

Dit zijn enkele tips van Eric Goubin, Sofie Verhalle, Tim Verheyden, Rosemie Callewaert en Pieter Blomme, de 5 topexperts op Publiek18:

 

Onze opleidingen communicatie in april en mei

video maken met smartphone

In april en mei hebben we 6 opleidingen: zelf video’s maken met smartphone, Mailchimp, GDPR, online meten, perswerking en communicatieplan. Twee zijn er al volzet.

April 2018

17/4: Zelf video’s maken met een smartphone (VOLZET)
24/4: Mailchimp (digitale nieuwsbrief) voor beginners

Mei 2018

3/5: Start met GDPR
8/5: Online meten
17/5: Hoe komen we in de pers met onze organisatie?
24/5: Communicatie voor social profit en overheid (VOLZET)

Bekijk hier de andere opleidingen dit jaar.

Maak op Publiek18 een korte video met je smartphone (en verdien 100 euro)

video maken met smartphone

We bekijken onze inspiratiedag Publiek18 ook graag door de ogen van de deelnemers. We zijn daarom op zoek naar 4 deelnemers die in de loop van de dag wat videobeelden willen maken met hun smartphone en een interviewtje willen doen met een van de sprekers.

Je hoeft alleen je smartphone mee te brengen. Wij zorgen voor microfoontjes en selfiesticks. En Job Van Nieuwenhove, die op Publiek18 ook beelden maakt, coacht jullie.

Videoreporters nemen niet alleen gratis deel aan de inspiratiedag (de normale deelnameprijs is 150 euro), ze krijgen er nog eens 100 credits (= 100 euro) bovenop, in het kader van onze campagne Betaal met een verhaal. Die credits kun je gebruiken voor de inschrijving voor een van onze activiteiten.

Heb je interesse? Stuur uiterlijk op 13 maart een mailtje naar info@publiekcentraal.be.

De vijfde en laatste naam voor Publiek18: VRT-journalist en storytelling-expert Tim Verheyden


De vijfde en laatste spreker voor Publiek18 is niemand minder dan VRT-journalist en storytelling-expert Tim Verheyden. Hij sluit de inspiratiedag op 20 maart af.

Tim Verheyden heeft al twintig jaar ervaring als journalist en presentator. Hij begon bij TV Limburg, ging in 2002 naar VTM (Telefacts) en werkt sinds 2012 voor de VRT (Koppen, Het Journaal, Panorama).

Hij heeft een bijzonder klare kijk op storytelling. Bij Het Journaal was hij chef storytelling. In 2014 publiceerde hij het boek How To Story (samen met Tom Rumes en Andries Fluit).

Veel storytelling op Publiek18

In zijn twintig jaar als journalist heeft hij heel wat zien veranderen op het vlak van verhalen vertellen. Vanuit die ervaring zal hij ongetwijfeld, als finale van Publiek18, veel organisaties inspireren om hun eigen verhalen te ontdekken en vertellen.

Storytelling was de laatste jaren altijd al een belangrijk thema op onze jaarlijkse inspiratiedag. Dit jaar is dat meer dan ooit het geval, met twee experts, Tim Verheyden (slotspreker) en Pieter Blomme (masterclass), en in het namiddagprogramma meerdere praktijkvoorbeelden van organisaties die met verhalen aan de slag zijn gegaan.

30 sessies

In de gezellige Minard verwachten we op 20 maart opnieuw 250 deelnemers van organisaties en overheden uit alle sectoren van social profit en overheid. Op de affiche staan ruim 30 sessies over storytelling, sociale media, marketingstrategie, digitale communicatie, GDPR, innovatie, ambassadeurschap, participatie, jongerenmarketing, diversiteit en fondsenwerving – en nog veel meer.

Inspiratie over deze thema’s krijg je van 5 topexperts: naast Tim Verheyden en Pieter Blomme zijn dat Rosemie Callewaert (digitaal), Sofie Verhalle (sociale media) en Eric Goubin (communicatie voor social profit en overheid). In de namiddag vertellen meer dan 25 organisaties hoe ze dat in de praktijk omzetten.

De inschrijvingen voor Publiek18 zijn gestart op 15 december. Het aantal plaatsen is beperkt tot 250. Op enkele plaatsen na zit de inspiratiedag al helemaal vol.

 

Deel je ervaringen met je collega’s op Publiek18

Publiek17

Elke organisatie heeft veel ervaring met communicatie. Deel je ervaring met collega’s tijdens een van de 20 namiddagsessies op Publiek18. Je neemt dan niet alleen gratis deel aan de inspiratiedag, je krijgt er ook nog eens een pak credits voor.

Op Publiek18, op 20 maart in de Minard in Gent, kunnen de deelnemers uit 20 namiddagsessies kiezen. Daarin vertellen organisaties uit social profit of overheid over een inspirerend praktijkvoorbeeld.

Er zijn langere sessies, van een uur, kortere sessies, van een half uur, en zeer korte sessies, tafelverhalen van 15 minuten waarbij 10 mensen rond een tafel plaatsnemen.

10 organisaties gezocht

De voorbije maanden hebben we zelf al 10 sterke praktijkvoorbeelden verzameld. Voor de andere 10 sessies kunnen organisaties zich kandidaat stellen, of een praktijkvoorbeeld van een andere organisatie suggereren.

Heb je, of ken je, een interessant praktijkvoorbeeld rond communicatie en marketing in social profit en overheid? Stuur ons voor 3 februari een mail en beschrijf in max. 200 woorden je voorbeeld. Dat mag een concrete campagne zijn of een algemene aanpak.

Fuck-up-story

We zoeken vooral inspirerende praktijkvoorbeelden rond sociale media, digitale media, storytelling, marketing- en communicatiestrategie, het gebruik van beeld (foto en video), financiering, etnomarketing, ledenwerking, vrijwilligerswerking, participatie (cocreatie, crowdsourcing, ambassadeurs, netwerken …), analytics, CRM en GDPR.

Het moet niet per se een succesverhaal zijn. Dat iets niet helemaal uitpakte zoals het gepland was, kan ook zeer inspirerend zijn voor de collega’s. Zelfs een totale mislukking, een fuck-up-story of faalverhaal, vinden we interessant.

Je verhalen ondersteunen met een presentatie mag, maar hoeft zeker niet. Belangrijk is dat ook de deelnemers aan je sessie heel wat vragen kunnen stellen. Op die manier biedt je verhaal nog meer inspiratie.

100 credits

Als je je verhaal komt vertellen, neem je niet alleen gratis deel aan Publiek18 (de normale deelnameprijs is 150 euro), je krijgt er ook nog eens 100 credits voor, een onderdeel van onze campagne Betaal met het verhaal. Een credit is momenteel 1 euro waard. De credits kun je tot maart 2019 gebruiken bij de inschrijving van een van onze activiteiten.

Naar Publiek18 komen 250 mensen van organisaties uit social profit en overheid. De inspiratiedag is nu al bijna helemaal uitverkocht.

Heb je, of ken je, een interessant praktijkvoorbeeld rond communicatie en marketing in social profit en overheid? Stuur ons voor 3 februari een mail en beschrijf in max. 200 woorden je voorbeeld. 

De vierde naam voor Publiek18: Sofie Verhalle

Vraag even rond wie de belangrijkste Vlaamse experts sociale media zijn. De kans is groot dat de naam van Sofie Verhalle dan valt. Ze is de vierde spreker voor Publiek18, de inspiratiedag op 20 maart in de Gentse Minard. 

Sofie Verhalle heeft vijftien jaar ervaring in digitale communicatie, met als specialisatie sociale media. Ze werkt samen met klanten om hen hun doelstellingen sneller en doeltreffender te helpen halen. Ze analyseert problemen, helpt processen te stroomlijnen en begeleidt teams naar een oplossing.

Ze werkt en werkte onder andere samen met Light for The World, Brantano, de Stad Gent, BeCommerce, De Krook Bibliotheek, Miele, Kortom, NIRAS, Sport Vlaanderen, Flanders DC, de Provincie Oost-Vlaanderen, het Vlaams Parlement, Visit Flanders, 11.11.11. en de Europese Commissie.

Sofie geeft op Publiek18 een van de drie masterclasses. Eric Goubin (communicatie voor social profit en overheid) en Pieter Blomme (digital storytelling) nemen de twee andere voor hun rekening,

Digitale media

Rosemie Callewaert opent Publiek18. Zij brengt een sterk verhaal rond de integratie van digitale technologie in organisaties. De naam van de slotspreker maken we eind deze maand bekend.

Op de affiche van Publiek18 staan meer dan 20 sessies over storytelling, sociale media, marketingstrategie, digitale communicatie, GDPR, innovatie, ambassadeurschap, participatie, jongerenmarketing, diversiteit en fondsenwerving – en nog veel meer. Inspiratie over deze thema’s krijg je van 5 topexperts. In de namiddag vertellen meer dan 20 organisaties hoe ze dat in de praktijk omzetten.

De inschrijvingen voor Publiek18 zijn gestart op 15 december. Het aantal plaatsen is beperkt tot 250. Nu al zit de inspiratiedag  voor drie kwart vol.

Schermafbeelding 2013-12-18 om 13.34.05

5 tips om je bezoeker meer te doen klikken op je website

Met een website wil je publiek aantrekken en nog liever je doelstellingen realiseren. Oftewel conversie realiseren. Elke bezoeker gaat al dan niet bewust door 4 stappen in dat proces: Bewustzijn, Interesse, Goesting en tot slot Actie.

Met een moeilijk woord noemen we dat een conversie-funnel, oftewel een tunnel waar je mensen binnen trekt om ze dan gericht naar de juiste uitgang te leiden. In deze dus de juiste actie.

Bewustzijn: trek je publiek binnen.

De eerste stap is bewustzijn stimuleren dat je bestaat als organisatie.

Of het nu gaat om SEO, e-mail marketing of sociale media, je trekt bezoekers naar je website. Voor veel organisaties zijn bezoekers via Google 60 procent van hun bezoekers.

Interesse: gids je bezoeker

Joepie, ze zijn er. Bezoekers willen snel hun weg vinden. En dan zal het niet over de homepage gaan, want die hebben ze niet gezien. Ze komen dieper in je website binnen. En zodra ze meer aan het verkennen zijn, zoeken ze een pad. En daar kan je website een cruciale rol spelen. Gids je bezoekers verder door duidelijke keuzes. Niet door ze af te leiden met content, maar door duidelijke en gerichte keuzes.

Goesting: hang die wortel voor zijn/haar neus

Geef die bezoeker goesting en toon hem de juiste weg naar de juiste actie. Geef ze dan een duidelijke call-to-action met een sterke focus en je hebt veel kans om je bezoekers te overtuigen voor een volgende stap. Maar vergeet het niet te testen met je doelpubliek. Zij beslissen of het een goede call is en of het de juiste plaats is.

Actie: de conversie zo snel mogelijk afronden

Eindelijk, je trekt de bezoeker over de streep. Zorg er voor dat er zo weinig mogelijk afleiding is en toon de juiste deur om te volgen. Er is maar 1 gouden pad naar die deur. Alle andere paden toon je niet. Denk na over de juiste actie: nieuwsbrief-registratie, inschrijving, donatie, lid worden, … Maak het kristalhelder voor je bezoeker. Zo is de actie een evidentie. Vermijd drempels.

Volg op, analyseer en test.

En vergeet niet, volg je resultaten op. Analyseer de resultaten en blijf testen. Blijf opvolgen en kijk waar bezoekers stil vallen in de conversie-funnel. Wil je dat liever visueel doen. Tools als Hotjar maken je dit makkelijk.

Hulp nodig? Patrick De Sutter is coach in de opleiding Meer publiek met onze website.

Dit bericht verscheen oorspronkelijk op de website van Digiraf.

De derde naam voor Publiek18: Pieter Blomme over storytelling

En ook de derde naam voor Publiek18, op 20 maart in Gent, heeft een dijk van een reputatie. Pieter Blomme is een van de grote specialisten digital storytelling in Vlaanderen. 

Pieter Blomme volgt de evoluties rond digital storytelling op de voet. Hij coördineert een postgraduaat digital storytelling bij REC. en KASK in Gent, waarbinnen hij internationale storytelling experten over de vloer krijgt.

Daarnaast maakt hij zelf met een team van enthousiastelingen de Relaas-podcast. Hij doceert storytelling en radio bij de UGent.

Pieter geeft op Publiek18, in de Gentse Minard, een van de drie masterclasses. Eric Goubin. auteur van een nieuw, vuistdik boek uit over communicatie voor social profit en overheid, neemt de tweede masterclass voor zijn rekening. De spreker voor de derde masterclass maken we volgende week bekend.

Digitale media

Rosemie Callewaert opent Publiek18. Zij brengt een sterk verhaal rond de integratie van digitale technologie in organisaties. De naam van de slotspreker maken we eind deze maand bekend.

Op de affiche van Publiek18 staan meer dan 20 sessies over storytelling, sociale media, marketingstrategie, digitale communicatie, GDPR, innovatie, ambassadeurschap, participatie, jongerenmarketing, diversiteit en fondsenwerving – en nog veel meer. Inspiratie over deze thema’s krijg je van 5 topexperts. In de namiddag vertellen meer dan 20 organisaties hoe ze dat in de praktijk omzetten.

De inschrijvingen voor Publiek18 zijn gestart op 15 december. Het aantal plaatsen is beperkt tot 250. Nu al zit de inspiratiedag  voor de helft vol.

Schermafbeelding 2013-12-18 om 13.34.05