Een goede nieuwsbrief? “Geen grote lappen tekst!”

 

 

Webteksten moet kort zijn. Dat geldt zeker in nieuwsbrieven. “Een nieuwsbrief moet vooral traffic naar je website krijgen. Dus geen grote lappen tekst”, zegt Linde Roels, communicatieadviseur bij de Provincie Antwerpen.

“Ik coördineer de meeste nieuwsbrieven die in ons departement buitengaan.” zegt , zegt Linde. “Dat zijn er ’n tiental, met wisselende frequenties, een-, twee of driemaandelijks.”

Een goede nieuwsbrief uitsturen is voor elke organisatie een hele uitdaging. “Zo heb ik heb me even verdiept in ‘hét goede moment’ om nieuwsbrieven met ambtenaren als specifieke doelgroep te versturen, maar blijkbaar bestaat dat niet.”

Geen grote lappen tekst

“Daarnaast is mijn missie nu vooral om redacteurs ervan te overtuigen dat een nieuwsbrief vooral een middel is om traffic naar je website te krijgen en niet zozeer het hele verhaal opnieuw te vertellen in grote lappen tekst.

“Ik werd er mij van bewust toen ik de langste nieuwsbrief eens uitgeprint zag, meer dan 4 A4’s vol lappen tekst met mini-foto’s. Uit de openingsrate bleek sowieso dat het doorklikken per item het laagst was in verhouding tot korte nieuwsbrieven.”

Cijfers overtuigen collega’s

Hoe los je dat op? Hoe overtuig je collega’s om kortere teksten te schrijven? “Het enige wat mensen overtuigt zijn cijfers – als het op nieuwsbrieven aankomt dan toch…. Met Campaign Monitor lukt dat wel heel goed.

“Als eindredacteur roep ik zelf op tot korte teksten, maar niet alle info die redacteurs willen vertellen kunnen zij op een ander kanaal kwijt. Het blijft dus schipperen.”

Personaliseer

Welke tip zou Linde collega’s in andere organisaties geven die niet tevreden zijn over het bereik van hun nieuwsbrief? “Negeer de cijfers niet, maar besteed aandacht aan de kwaliteit van je titel, je beeld en je copy. Weinig mensen zitten te wachten op weeral een ‘nieuwsbrief editie januari’ en schrijven zich uit als je content hen niet “content” maakt. Breng je doelgroep in beeld, personaliseer en segmenteer zo nodig met je nieuwsbrief of nieuwsbrieven.”

Webteksten en digitale nieuwsbrieven komen aan bod op de ontbijtsessies van 9 februari in Leuven en 16 maart 2017 in Gent. Op het Publiek Ontbijt van 8 februari geeft Jeroen Naudts 5 tips voor een goede webtekst; Linde Roels vertelt hoe ze dat in de praktijk toepast. De opleiding Schrijven voor het web begint op 7 maart 2017.

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *