Deel Twitter met je collega’s zonder wachtwoord

Je organisatie heeft een Twitteraccount, maar hoe deel je die account nu met je collega’s? Het wachtwoord doorgeven? Niet ongevaarlijk. Sinds kort heeft Tweetdeck daar een handige oplossing voor.

Schermafbeelding 2015-04-17 om 13.49.28Op Facebook kun je met meerdere collega’s dezelfde pagina beheren. Dat kun je heel eenvoudig door van je profiel naar de pagina over te schakelen. Je hebt maar één wachtwoord nodig, dat van je profiel. En dat deel je uiteraard niet.

Op Twitter kan zoiets niet. Een Twitteraccount maakt geen onderscheid tussen personen en organisaties. Een account is een account, je kunt ze niet aan elkaar koppelen, voor de account van je organisatie heb je een apart wachtwoord nodig.

Als je met meerdere collega’s die account beheert, heb je een probleem. Je moet het wachtwoord doorgeven. Veilig is dat niet.

Teams

Tweetdeck, een gratis van dienst van Twitter, past daar nu een mouw aan. In Tweetdeck kon je al meerdere accounts tegelijk beheren, bijvoorbeeld je persoonlijke account en die van je organisatie. Nu kun je ook teams vormen voor één account.

Je moet alleen de naam van de persoonlijke Twitteraccount van je collega toevoegen (Add team member). En aangeven of die Admin mag zijn, waardoor hij ook andere teamleden kan toevoegen, of enkel Contributor, waardoor hij alleen maar namens de organisatie kan tweeten.

Die collega krijgt dan een melding dat hij in het Twitterteam van de organisatie zit. Via Tweetdeck kan hij dan namens de organisatie tweeten. Hij hoeft zich alleen maar met zijn persoonlijke Twitterwachtwoord bij Tweetdeck  aan te melden.

Het verdient aanbeveling om minstens twee beheerders (admins) te hebben, voor het geval er eentje met vakantie is, ziek wordt of de organisatie verlaat.

Dit is een van de vele tips uit de training+coaching Twitter voor beginners.

 

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *