Communicatie begint bij herkenning

proefbuishamburgerHet nieuws over die proefbuishamburger ging niet over hamburgers natuurlijk. Het ging over stamcelonderzoek. Maar goede communicatie begint bij herkenning, snapten de wetenschappers.

Als je een boodschap uitstuurt, dan begint die pas te werken als de ontvanger er iets in herkent. Hij houdt even zijn pas in want hij herkent de lettertekens, de taal, de stijl en uiteindelijk de inhoud.

Bij dat laatste loopt het vaak fout. Het is niet omdat je boodschap in het Nederlands is gesteld, dat iedereen die die taal spreekt hem zal herkennen. Dus loopt hij gewoon door.

In de pan

Hadden de kranten, websites en journaals het de voorbije dagen alleen maar over stamcellen gehad, dan hadden de meesten dit gegarandeerd laten passeren. Maar haal er een hamburger bij en leg die bovendien in de pan, en je hebt een publiek.

Hans Van de Water, expert wetenschapscommunicatie, schreef er een interessant stukje over. “Vraag aan een voorbijganger op straat wat een stamcel is. Doe nu hetzelfde, maar vervang ‘stamcel’ door ‘hamburger’. Zie je het verschil?”

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *