Een boek vol inspiratie over digitale nieuwsbrieven

Bij Uitgeverij Politeia verscheen zopas een inspiratieboek over Digitale nieuwsbrieven. De auteur is Kristof D’hanens van I Like Media. Sinds 2014 geeft hij in het open aanbod van Publiek Centraal opleidingen over Mailchimp en digitale nieuwsbrieven. Reden genoeg dus om hem even te interviewen. En nadien een boek weg te geven.

Kristof, zijn nieuwsbrieven nog relevant in een wereld vol sociale media?

“Absoluut! Anders dan bij sociale media, wordt je mailbox niet geregeerd door algoritmes, die bepalen welke content je wel of niet te zien krijgt. Zo lang je je niet uitschrijft, blijf je de nieuwsbrieven krijgen waarop je je abonneerde. Helemaal anders dus dan de tijdlijn van die sociale media.

“Het klopt wel dat de tijd voorbij is, waar je als lezer alle mails in je mailbox een voor een opende en slaafs afwerkte, beantwoordde of archiveerde. Vandaag scannen mensen hun mailbox om tussen de vele berichten de mails eruit te lichten die hun aandacht trekken.

“Je zult dus een goede strategie en de nodige creativiteit moeten gebruiken om te scoren in de mailboxen van je doelpubliek.”

Welke antwoorden biedt dit boek?

“In dit boek ben ik in de eerste plaats met heel veel mensen gaan praten. Experten als Bavo Van Landegem (Scriptorij), Luk Tas (Scwitch) en Paola Möllering (Invisible Puppy), maar ook ervaringsdeskundigen bij Artforum, kunstencentrum nona, La Luna vzw, Mediaraven, … die elk hun ervaringen en tips delen.

“Het is geen handboek voor de perfecte nieuwsbrief, maar echt een inspiratieboek vol getuigenissen, goede voorbeelden en cijfers. In het najaar van 2017 deden I Like Media en Kortom immers ook een bevraging bij 116 overheden en social profits over hoe zij met digitale nieuwsbrieven omgaan. De opmerkelijkste cijfers staan ook in het boek.”

Welke ultieme tip kun je nu al meegeven?

“Met een goede nieuwsbrief ga je in eerste instantie een band opbouwen met je lezers. Denk daarom niet te veel na over wat jij per se wilt vertellen of promoten. Maar denk in multimediale content: rubrieken, handige tips, leuke filmpjes, … Kortom: inhoud waarmee je je lezer keer op keer entertaint of vooruit helpt met interessante info. Dat primeert boven een flitsende layout.”

Waar vinden we het boek?

“Het boek vind je niet in de boekhandel, maar kan je wel bestellen via de website van Politeia als e-book of als papieren boek.”

Publiek Centraal geeft 1 exemplaar van dit boek weg.  Stuur vóór 25 september 2018 een mail naar info@publiekcentraal.be met “actie boek nieuwsbrief” in het onderwerpveld en je naam, organisatie en contactgegevens in de mail. De auteur van de mail die als 20ste in onze mailbox belandt, wint het boek. 
Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *