3 tips voor een overtuigend persbericht

Nieuwsredacties en journalisten ontvangen massa’s persberichten. Het ene persbericht al wat interessanter dan het andere, de ene pitch al wat origineler dan de andere. De mailbox van een journalist loopt zo snel vol, aan jou om met je persbericht het verschil te maken.

Tip 1: Hou het kort en simpel

kissJe persbericht moet 1 ding vertellen, 1 nieuwsfeit, 1 verhaal, 1 rode draad. Het moet ook écht nieuws bevatten, dat is je enige kans op succes. Hou het dus kort en simpel, het zogenaamde KISS-principe (keep it short and simple).

Vertel je verhaal vanuit een logische structuur en begin je persbericht met antwoorden te geven op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Rol je persbericht dan verder uit, maar onthou dat de titel en de intro het belangrijkst zijn.

Heb je toch veel te vertellen? Maak van je hart een steen en schrap tot je één feit overhoudt. Je persbericht is bij voorkeur 1 A4’tje, als de journalist in kwestie meer wil weten over het onderwerp zal die je wel contacteren.

Gebruik geen moeilijke zinsconstructies en vermijd vakjargon. Integendeel, gebruik spreektaal. Zorg dat je persbericht ook enkele quotes en tussentitels bevat. Quotes maken je persbericht scanbaar en menselijk.

Lees tot slot het persbericht eens luidop als het helemaal klaar is alsof je het voorleest vanuit de nieuwsstudio.

Tip 2: Schrijf journalisten persoonlijk aan

postbussenMeestal weet je welke journalisten al over je onderwerp schrijven en/of welke journalisten je wil bereiken. Mail je persbericht daarom persoonlijk en voeg er aan toe waarom je denkt dat hij/zij geïnteresseerd kan zijn in je persbericht. Je kan nadien je persbericht ook nog doorsturen naar een paar algemene e-mailadressen van redacties.

Maar onthou vooral: hoe langer je perslijst, hoe minder effect. Immers: een journalist wil zich persoonlijk aangesproken voelen en heeft het snel door wanneer het persbericht dat hij/zij ontvangt naar een hele lijst is doorgestuurd.

Timing is alles, wordt wel eens gezegd. Voor een stuk klopt dat wel, maar de kracht van je persbericht zit in de nieuwswaarde en dus niet in de ideale timing. Stuur je persbericht zeker op tijd, zo tussen 9 en 13 uur. Sommigen vinden de eerste helft van de week het meest ideaal voor verzending, anderen kiezen dan weer voluit voor de tweede helft van de week of voor het weekend. Maar ook hier geldt: het onderwerp van je persbericht zal wellicht bepalen wanneer je dat het best uitstuurt.

Tip 3: Denk en werk in/met beelden

veel beeldenEen beeld zegt meer dan duizend woorden. Of het nu gaat over politiek, sport of gezondheid: een artikel met een beeld zal altijd meer effect hebben dan een artikel zonder beeld. Artikels met pure tekst zijn passé en verkopen voor geen meter meer. Ook de online nieuwslezer is de afgelopen jaren visueel ingesteld geraakt.

Om het de journalist zo gemakkelijk mogelijk te maken, is het daarom interessant om je persbericht te stofferen met extra content waarmee hij/zij meteen aan de slag kan: grafieken, goeie beelden, video’s, logo’s… Immers: een journalist verliest veel kostbare tijd door zelf op zoek te moeten gaan naar multimedia dat bij het verhaal hoort. Soms haakt de journalist daarop af, soms gebruikt hij beelden die helemaal niet bij het onderwerp passen.

Het beeldmateriaal dat bij je persbericht past, kan je bijvoorbeeld een plaats geven op de “perspagina” van je website. Daar vindt de journalist ook een overzicht van andere persberichten, beelden, contactgegevens, andere content en informatie van je organisatie.

Deze en andere tips krijg je in de opleiding Hoe schrijf ik een overtuigend persbericht?

 

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *