3 tips voor betere foto’s in je communicatie

regelvanderden

Goede communicatie valt of staat met een goede foto. Luc Van de Steene, voormalig chef foto bij De Morgen, geeft 3 tips voor betere foto’s.

1. Regel van derden

Waarom spreekt die ene foto je onmiddellijk aan en de andere niet? Dit heeft o.m. te maken met de regel van derden, die we kennen uit de schilderkunst. De regel werkt zo: teken (in gedachten) twee verticale en twee horizontale lijnen op (bijna) gelijke afstand over het beeld. De verticalen en de vier snijpunten zijn sleutelposities. Wat zich daar bevindt, trekt onmiddellijk de aandacht. Een variante op deze regel is de gulden snede.

2. Diepte

De kracht van een foto wordt in belangrijke mate bepaald door de manier waarop diepte (de derde dimensie) in het beeld is gebracht. Concreet gaat het over de opbouw in drie zones: voorgrond, middenplan en achtergrond, met elk een eigen aandachtspunt. Door het oog langs de verschillende zones te leiden ontstaat een gevoel van diepte.

3. Geen stockfoto’s

Onderzoek heeft uitgewezen dat een website met stockfoto’s op veel minder respons kan rekenen dan een website die foto’s met échte mensen bevat. M.a.w. kies voor fotografie die een weergave/interpretatie is van de werkelijkheid, waarbij echte mensen een authentiek verhaal vertellen. Geloofwaardigheid telt.

Luc Van de Steene is een van de sprekers op de ontbijtsessie van 12 januari 2017. Zijn opleiding Meer publiek met betere foto’s begint op 27 januari 2017. 

Deel dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *